<b>Vi håper du virkelig har bruk for den </b> I motsatt fall blir det mye å betale for lakk og krom i garasjen. Foto: colourbox.com
Vi håper du virkelig har bruk for den I motsatt fall blir det mye å betale for lakk og krom i garasjen. Foto: colourbox.comVis mer

Store forskjeller på billån

Det er bedre å kjøpe bil med sikkerhet i boligen. Men noen få tilbydere har billån med interessante renter.

Billånene har fulgt andre lånerenter ned, men det har vært lite fart i bilsalget så langt. Dette er sannsynligvis i ferd med å endre seg, i takt med at publikums forventninger til økonomien har snudd til det mer positive.

Bruk boligen til bil

Med unntak av Skandiabanken (og Tekna, om du er medlem), som er nesten et helt prosentpoeng billigere enn nærmeste konkurrent på billån, er det fremdeles heller dyrt å låne penger til bil. Vi ville derfor først og fremst forsøkt å finansiere bilen med pant i boligen. Om det er ledig sikkerhet der, kan man kanskje få en rente ned på 3-tallet, så lenge det varer.

Den neste refleksjonen man gjør seg, er at det koster å være kar. En gjennomsnittlig, ny bil i Norge koster drøyt 300.000 kroner. Om man låner 250.000 kroner, blir man sittende og betale mer enn 4.700 kroner måneden, selv med det billigste billånet. Og dette er bare kapitalkostnader. I tillegg kommer drivstoff, forsikring, bompenger, service, dekk og vedlikehold.

DinSides boliglånskalkulator

Manglende konkurranse?

Det er ingen nettsteder som idag har en løpende oppdatering av renter på billån. DinSides egen overvåkning av bankpriser stanset da den statlige Finansportalen begynte sin innsamling. Vi får nå boliglånspriser derfra, men de samler ikke inn billånsrenter. Nettsteder som Nettavisen og VG har sporadiske oversikter, men med de stadige renteendringer som skjer, er de aktuelle bare noen dager.

Det kan hende det er manglende fokus fra nettsteder som vårt som gjør at aktørene i stillhet kan leve sitt liv med renter lik dem Fokus bank opererer med. De fleste av aktørene har både etableringsgebyrer og termingebyrer som er flere ganger så høye som disse tjenestene koster å produsere.

Prisene er foreldet. Nye priser her.

Låne 250.000 til bil innenfor 80% av verdien

Nominell
rente
Start-      
gebyr ***
Termin-
gebyr
Effektiv
rente
Skandiabanken4,651.30004,97
Tekna ** (via Gjensidige) 4,651.30004,97
Handelsbanken4,751.800805,89
Gjensidige (inntil 75%)5,751.30006,13
Sparebanken Sogn og Fjordane5,502.550306,36
OBOS ** (via Elcon)5,502.800506,58
Nordea5,353.810756,82
Falck ** (via Elcon)5,552.750756,85
Møller bilfinans5,453.500756,88
Lo Favør ** (via Sparebank1 SR-bank *)5,703.900606,90
NBBL ** (via DnbNor Finans)6,002.800507,11
Ford Credit5,803.650757,27
SpareBank 1 SMN6,502.900307,48
Dnbnor uten kundeforhold6,303.260507,51
AS Financiering *6,753.42007,57
Fokus m/kundeprogram6,153.250757,58
Sparebanken Vest (inntil 75%) *6,562.800507,71
Toyota bilfinans (inntil 65%)6,253.840857,88
Elcon billån6,453.550757,91
Postbanken6,303.760857,92
Sparebank1 SR-bank6,453.300857,99
Fokus u/kundeprogram7,153.250758,65
* Kalkulator på nettstedet regner åpenbart galt. Effektiv rente er DinSides egne beregninger. ** Tilgjengelig bare for medlemmer. *** Startgebyr omfatter det obligatoriske tinglysningsgebyret til staten (1.300 kroner), eventuelt etableringsgebyr og depotgebyr.


I prislisten er tinglysningsgebyret på 1.300 kroner bakt inn i beregningen av effektiv rente. Det er en kostnad du ikke slipper unna om du etablerer gjeld sikret i boligen eller bilen, men det er likevel en lånekostnad. Hadde du ikke tatt opp lån, hadde du ikke betalt noe tinglysningsgebyr.

Listen er basert på kjøp av en bil til 312.500 kroner, hvor vi har 62.500 kroner (20%) i egenkapital. Lånet betales ned til null over fem år.

Hva er bilen din verdt?