Handelsstanden har tro på nordmenns kjøpekraft også i fremtiden. Foto: Colourbox.com
Handelsstanden har tro på nordmenns kjøpekraft også i fremtiden. Foto: Colourbox.comVis mer

Stor tro på norsk økonomi

Mens verdensøkonomien stuper, inntar luksusmerkene Oslo.

«Det norske markedet ser ut til å være klart for vår ankomst. Luv Hennard, Hermès»


Oslo børs stuper, bankene setter opp renta, og tabloidene er fulle av overskrifter om hvordan vi blir rammet. Likevel inntar luksusforhandlerne Oslo en etter en.

Går banken din konkurs?

Nytt luksuskvartal

Et nytt motemekka i Oslo sentrum er i full gang med å bli realisert. Prosjektet Eger Karl Johan vil utgjøre nesen et helt kvartal på Egertorget i Oslo og bestå av 25-30 butikker. I tillegg til designermerker som Stella McCartney og Dolce & Gabanna, skal senteret inneholde en egen avdeling med luksussko.

- Vi regner med å åpne i begynnelsen av februar 2009. Akkurat når kan jeg ikke si, men vi antar at butikkene vil være åpne fra 2. februar, sier Marit Elisabeth Jenssen i Søylen Eiendom til DinSide.

Prosjektet føyer seg inn i rekken av luksus- og designbutikker som vil etablere seg, eller nylig har åpnet i Oslo. Tyngdepunktet for luksusbutikkene viser seg å være i Akersgata og øvre del av Karl Johan.

Det dyreste på finn.no

Hermes på banen

Personlig økonomi

Er du bekymret for din egen økonomi? (Avsluttet)
Litt, men kun på kort sikt(37%) 48
Nei, jeg har fortsatt veldig mye å gå på(37%) 48
Ja, jeg har det allerede trangt(27%) 35
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Merket Boss er tilbake med egen butikk i Akersgata, og 31. oktober åpner luksusmerket Hermès butikk på Steen & Strøm Magasin i Oslo.

- Det norske markedet ser ut til å være klart for vår ankomst, sier Luv Hennard, daglig leder for Hermès Benelux-Scandinavia til VG Helg.

Kaffeprodusenten Nespresso har også planer om å satse på norske lommebøker, med en egen Nespresso Boutique sentralt i Oslo, som blir produsentens første i Norge. Norden-sjef i Nespresso, Kristen Hovland, lar seg ikke skremme av finanskrisen.

- For det første er nordmenn veldig opptatt av god kaffe, og vi har begynt å sette større og riktige krav til kaffen vår. Vi føler oss sikre på at markedet for god kvalitetskaffe er voksende i Norge. For det andre tror vi plasseringen på Egertorget vil gjøre butikken godt synlig og attraktiv, og med det arbeidet Søylen Eiendom gjør i dette området, har vi stor tro på butikken.

Og om nordmenn skulle merke krisen på lommeboka, er ikke Hovland spesielt bekymret for kaffemarkedet:

- Selv i nedgangstider trenger man en god kopp kaffe.

Dropper først ny bil og båt

- Vi er inne i en periode med usikkerhet, og da er folk mer forsiktige med å binde opp pengene i lån til for eksempel bil, hytte og båt, sier forskningsleder Elling Borgeraas ved SIFO.

- Når det gjelder det sjiktet vi snakker om her, en type luksuriøse varer, er det usikkert. Alt avhenger av hvor optimistiske eller hvor pessimistiske folk blir. Men det er nok uansett et marked for denne typen varer. Vi vil alltid ha en stor gruppe med høy kjøpekraft, sier Borgeraas til Aftenposten Aften.

Ingen krise i Norge

Gårsdagens nyheter, om at flere banker umiddelbart setter opp utlånsrentene, har gjort mange bekymret for privatøkonomien. Likevel virker det å være enighet blant økonomier om at nordmenn vil ha stor kjøpekraft også i tiden som kommer, ikke minst på grunn av oljen.

Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i First Securities mener både Svein Gjedrem og norske myndigheter har muskler til å motvirke den internasjonale kredittkrisen. Hans kollega, makroøkonom Bjørn Roger Wilhelmsen, sier de økte pengemarkedsrentene vil påvirke Norges Banks neste rentebeslutning.

Spørsmålet "Er det krise nå?" ble stilt på Litteraturhuset i Oslo i forrige uke.

- Renta er en respons på de gode tidene vi har hatt de siste årene. Nå bremser vi litt og seiler inn i smulere farvann, men det er vanskelig å være veldig svartsynt på vegne av norsk økonomi, sa Dørum da.

Les hele saken her