Stor pristest: Så billig er FirstPrice

Er FirstPrice virkelig så billig som Kiwi skal ha det til?

DinSide har funnet ut hvor mye du sparer ved å velge billigmerkene i stedet for merkevarene i matbutikkene. Tidligere denne uken gikk vi gjennom nesten 70 produkter fra Rimi, og fant ut at billigmerkene var halvparten så dyre som merkevarene.

Billigvarer vs merkevarer på Rimi

I dag tar vi for oss Kiwi og billigmerket FirstPrice, og konklusjonen er omtrent den samme denne gangen:

Du betaler dobbel pris på merkevarene i forhold til billigmerkene.

Femti poser med Earl Grey-te i hver boks. Twinings-teen koster 29,4 kr (0,29 per pose), mens First Price-produktete koster 9,90 kr (0,20 per pose). Foto: Kim Jansson Vis mer


Kutt prisen i to

Handlekurvene på Kiwi ble fylt med alt fra vaskepulver til rekesalat, shampo og snacks. Den ene kurven ble fylt med merkevarer, mens den andre kurven ble fylt med tilsvarene FirstPrice-produkter.

Kurven med billigvarene kostet 221,97 kr mindre enn kurven med merkevarer. Etter at vareprisene ble korrigert etter samme størrelse (her brukte vi standardmål som 1 kg, 1 liter, 1 stk), kom prisforskjellen tydeligere fram. Billigkurven kostet da 886,67 kr mindre enn merkevarekurven, noe som tilsvarer drøyt halvparten av totalprisen.

Handlekurv:

  • Merkevarer: 734,75 kr
  • Billigvarer: 512,78 kr

    Størrelseskorrigerte priser:

  • Merkevarer: 1728,94 kr
  • Billigvarer: 842,27 kr

    >> Se detaljert oversikt

    Ikke helt samme kurv

    Rimi og Kiwi har ikke identisk tilbud av billigvarer og merkevarer. Derfor er det viktig å ikke sammenlikne totalprisen fra Rimi med totalprisen vi fikk fra Kiwi. Handlekurven på Kiwi ble billigere enn på Rimi, men dette kan skyldes varevalget.

    Denne testen skal først og fremst fortelle hvor mye du sparer ved å velge billigmerkene i hver enkelt butikk, og hvilke varer du sparer mest på. Vi sier heller ikke noe om kvalitet på varene, fordi dette er en pristest, ikke en kvalitetstest. Her er det først og fremst viktig å få fram harde fakta om pris, ikke smak og behag.

    VareDu sparer 
    Barberskum104,83per liter
    Kokt skinke97,07per kg
    Shampoo normalt hår61,80per liter
    Revet ost59,70per kg
    Makrellfilet i tomatsaus54,09per kg
    Kaviar50,00per kg
    Potetskruer Paprika45,00per kg
    Wienerpølser42,15per kg
    Olivenolje36,00per liter
    Håndsåpe refill35,53per liter
    Saltstenger32,00per kg
    Håndoppvask24,60Per liter
    Jordbærsyltetøy22,87per kg
    Champignonskiver22,48per kg
    Pastasaus21,45per kg
    Rakesalat20,00per kg
    Gulost19,00per kg
    >> Se detaljert oversikt


    Disse produktene er billigst

    Som du kan se av tabellen til høyre er det barberskum og kokt skinkepålegg som det er mest å spare på. Du sparer litt over hundre kroner per liter barberskum, om du velger FirstPrice i stedet for Gillette. Grunnen til at vi opererer med liter i stedet for per flaske, er at størrelsen på flaskene er forskjellige.

    >> Se detaljert oversikt

    Kjøper du fire pakker med kokt skinke fra FirstPrice (tilsvarer 1 kg) betaler du 95,60 kr. Tilsvarende mengde fra Slakter'n koster 192,6 kr. Det er en prisforskjell på nesten 100 kr.

    Shampo, revet ost og makrell i tomat koster drøyt femtilappen mer per kilo om du kjøper merkevarene i stedet for First-Price-produktene.

    Resultatene skiller seg ikke mye ut fra pristesten vi utførte på Rimi. Også der var det mest å spare på barberskum, kokt skinke, shampoo og revet ost.

    Hva synes du om FirstPrice? Si din mening nederst i artikkelen.

    Billigvarene på Kiwi er lette å få øye på. Vis mer


    Lett å se

    Mange av billigproduktene til de forskjellige butikkene er designet til å minne mest mulig merkevarene. Vi nordmenn vet hvordan en boks med makrell i tomat ser ut, og det er nok grunnen til at billigmerkenes boks med makrell i tomat ser omtrent lik ut som Stabburets markellboks.

    Likevel er det ikke vanskelig å finne fram til billigproduktene på Kiwi. Prislappene til billigvarene er merket med FirstPrice-logo, slik at du lett kan skumme over hyllen for billige varer.

    Ingen av Rimi-, Rema 1000- eller Coop Prix-butikkene vi har besøkt i denne pristesten hadde noe tilsvarende system, slik at det ble mye vanskeligere å finne fram til billigproduktene.

    Hva foretrekker du?

    (Avsluttet)
    Merkevarene(54%) 1855
    Billigmerkene(46%) 1558
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    To butikker igjen

    I denne føljetongen går vi altså gjennom matvareprisene på merkevarer versus billigvarer i fire av de største lavprisbutikkene. Det vil si Kiwi fra Norgesgruppen Rimi fra Ica Norge, Coop Prix fra Coop og Rema 1000 fra Reitangruppen.

    Resultatene fra de to sistnevnte butikkene vil vi presentere de nærmeste dagene.

    Les også: Billigvarer vs merkevarer på Rimi

    AKTUELT: