Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Stor midje er livsfarlig

Selv for kvinner som ikke er overvektige, kan en midje på over 88 cm være helsefarlig.

«Dette fettet er sannsynligvis farligere enn underhudsfett.»


Mye fett på magen kan føre til tidlig død, viser en ny og omfattende studie.

I studien ble 44.600 sykepleiere i alderen 40 til 65 år fulgt i 16 år. I denne perioden beskrev kvinnene sin egen helse og livsstil.

Resultatene viser at de kvinnene som hadde størst midje, hadde tre ganger så høy risiko for å dø av hjertesykdom sammenlignet med de med slankere midje, skriver nettstedet WebMD.

Farlig fett
Leder dr.med Jøran Hjelmeseth ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst opplyser at det er flere årsaker til hvorfor magefettet er spesielt risikofylt for kvinner.

- Midjemål er et godt mål for fett rundt innvollene i magen. Dette fettet er sannsynligvis farligere enn underhudsfett. Man vet ikke sikkert, men en årsak kan være at magefett frigjør betennelsesliknende stoffer som kan være skadelig for blodåreveggen og hjerte- karsystemet. Mye magefett gir også økt risiko for type 2 diabetes, sier Hjelmeseth til DinSide Helse.

Han understreker imidlertid at selv om studien viser at en stor midjeomkrets gir høyere risiko for død, beviser den ikke at stor midje er årsaken til økt dødelighet.

Kan forebygge
Kvinner og menn lagrer fett på kroppen ulikt. Noen kvinner har lettere enn andre for å få den såkalte eplefasongen, med større liv enn hofter, og ofte med slanke ben. Det er likevel mulig å forebygge en slik fasong, ifølge Hjelmeseth.

- Kvinner med midjemål over 88 cm kan ha nytte av å måle endringer i midjemålet dersom de ønsker å redusere dette. Små endringer i livsstil, moderat vektreduksjon og fysisk aktivitet kan gi stor reduksjon i magefettinnhold, og lavere midjemål, sier han.

Klinisk ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Din Kost anbefaler også et sunt kosthold.

- Spis forholdsvis magert, men med fokus på det umettede fettet i nøtter, frø, oliven og avokado, grove fullkornsprodukter og ren fisk og rent kjøtt, sier hun til DinSide Helse.

Les også: - Slank av fett

- Bruk målebånd
Arsky oppfordrer kvinner som tror de kan ligge i risikosonen, til å sjekke selv.

- Den enkleste måten å måle om du er i faresonen for å ha for mye fett rundt livet, er å gjøre en såkalt liv-hofteratio-måling. Dette kan du enkelt gjøre på deg selv ved hjelp av et målebånd og en kalkulator, påpeker Arsky.

Prøv DinSides liv-hofte-kalkulator:

Er du kvinne øker risikoen allrede ved 80 cm litt ,og for menn ved 94 er du mann under 94 cm. Verdier over disse nivåene tyder på økt helserisiko for blant annet hjertesykdom og kreft, ifølge Arsky.

Gunn Helene Arsky mener imidlertid det er for lite fokus på å måle liv-hofte-ratioen i primærhelsetjenesten.

Les også: Tull å måle BMI

- Dette er en jobb for fastlegene som ser og snakker med kvinner i faresonen, sier hun, og får støtte fra Hjelmeseth.

- Vi er veldig oppmerksomme på å informere pasientene om at en moderat vektreduksjon kan føre til stor helsegevinst. Magefettet blir redusert mest i begynnelsen av et vektreduksjonsprogram, og da kan det være motiverende å måle midjemålet. Men fastlegene kan nok bli mer bevisste på dette enn de er i dag. Der har spesialister på overvekt en viktig oppgave, fastslår han.

Les også: Den perfekte mosjonen