Stopper kredittkort-verving

200 kroner får skiklubben for hver gjennomført crescokort-innvilgelse.

Forbrukerombudet er ikke fornøyd og vil ha kampanjen stoppet innen 19. februar. De mener at denne salgsmetoden bryter med markedsføringsloven.

TEST: Velg riktig kredittkort

DnB Nor og deres kortprodukt, Cresco, og Norges skiforbund har nå fått brev fra Forbrukerombudet. De gjør de to oppmerksomme på at de har mottatt klage på en pågående salgskampanje. Norges skiforbund får 200 kroner for hver gang noen av deres medlemmer verver en crecokort-kunde. Klageren mener at Cresco ikke presenterer betingelsene godt nok. Blant annet hevder klageren at kun at rabattene en kan få gjennom bruk av kortet blir oppført - men ikke de høye rentene du må betale. Forbrukerombudet gir klageren rett.

Se Forbrukerombudets brev

Den effektive renta for kreditt på 10.000 kroner er 33,16 prosent.

Regn ut renta med DinSides rentekalkulator


- Vi mener at Cresco har feilet på begge områdene i sine markedsføringstiltak for kredittkortet Cresco Car. Jeg synes Cresco og Skiforbundet i denne saken ikke har vært sitt ansvar bevisst, og det virker som om antall salg har vært viktigere enn å ha gode salgsrutiner. Derfor har vi bedt dem stoppe både vervekampanjen og markedsføringstiltak der den effektive renten ikke fremgår, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en kommentar til saken.

I Forbrukerombudets brev påpekes det at å gi 200 kroner for hver kredittkortinnvilgelse kan føre til at skiklubbens medlemmer strekker seg lengre enn hva som er tillatt ved slike salg. De mener at vervekampanjer ikke egner seg for salg av kredittkort.

- Gjennom denne salgsmetoden mister kredittkortselskapet over salgsprosessen. Det er ikke sikkert all informasjon når kundene, sier juridisk seniorrådgiver Jens Thomas Thommesen hos Forbrukerombudet til DinSide.

Hos DnB Nor er de ikke enige med Forbrukerombudet:

- Vi går gjennomgår brevet vi har fått nå, og de vil få svar, sier Frank Nordtømme, seksjonsleder ved DnB Nor kort til DinSide. - Der vil vi gjøre dem oppmerksomme på det vi mener er faktafeil. De påpeker at informasjonsplikten om betingelsene ikke er ivaretatt, men stemmer ikke. Skiklubbene som er med å markedsføre dette kortet har fått informasjonspakker som gis til kunden. Den enkelte kunde må fylle ut søknadskjema og de blir også kredittvurdert. Vi mener at dette ikke strider mot markedsføringsloven.

Agressive kredittkortselgere

Kredittkorttilbyderne er aggressive i markedsføringen. I en test gjennomført av DinSide i fjor ba vi to personer søke kreditt. Begge fikk innvilget store kreditter på kort tid, en av dem fikk 100.000 kroner på en dag. Se hele testen her.

- Vi har hatt fokuset kredittkortmarkedet lenge og vil fortsatt ha det, sier Jens Thomas Thommesen hos Forbrukerombudet.

AKTUELT