Stoler du på at verkstedet ditt ikke finner på ekstraoppgaver? Foto: Colourbox.com
Stoler du på at verkstedet ditt ikke finner på ekstraoppgaver? Foto: Colourbox.comVis mer

Stoler ikke på verkstedet

Hver femte bileier tror at verkstedene foreslår unødvendig ekstraarbeid.

Tror du at verkstedene foreslår unødvendig ekstraarbeid for å tjene mer penger? Da er du ikke alene. Bladet Motor og deres undersøkelse AutoIndex avslører at det er en tillitskrise mellom verkstedene og kundene deres.

Nesten 20 prosent av de nærmere 5.000 spurte bileierne i Motors AutoIndex sier at de har en svak mistanke eller en velbegrunnet mistanke om at verkstedene foreslår ekstraarbeid som kun har til hensikt å skaffe mer penger i verkstedkassa.

Men bare 2,3 prosent av de spurte har konfrontert verkstedet med sin mistanke. Halvparten av dem har fått bekreftet mistankene, mens den andre halvparten har blitt avvist av verkstedet.

Bruk klageretten!

Det er fullt mulig å reklamere på en reparasjon på lik linje med andre tjenester. Og det kan se ut som om det lønner seg. Av de bileierne som har klaget på en reparasjon, viser undersøkelsen at nesten alle har fått medhold. Bare i fire prosent av tilfellene har verkstedene avslått å etterkomme klagene.

Hva mener du?

Har du tillit til at verkstedene ikke lurer deg? (Avsluttet)
Nei, jeg tror verkstedene prøver å utnytte uvitende kunder.(64%)
Jeg tror de fleste gjør en god jobb, men de tar seg for godt betalt.(21%)
Ja, jeg stoler på at de gjør det de skal.(15%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



Les også: Disse får mest klager

78 prosent er fornøyd

Undersøkelsen viser også at fire av fem kunder, eller 78 prosent av de spurte, har full tillit til verkstedet sitt.

Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund sier til bladet Motor at han synes én av fem er et altfor høyt tall.

- Jeg skulle ønske at vi i hvert fall kunne komme ned i bare én av ti. Å nå null anser jeg for urealistisk, sier Leivestad.

Les også: Hva er rustgaranti?

Verst hos Audi og Renault

Det er forskjell på bilmerkene. Subarukundene har en uovertruffen tillit til sine
verksteder, og det står heller ikke dårlig til hos Toyota, Mazda, Mitsubishi, Ford, Saab og Hyundai. Verre er det i den andre enden av tillitsoversikten, skriver Motor.

På bunn finner vi Renault, VW, Mercedes og Audi. Mest mistenksomme er Audi- og i særdeleshet Renault-verkstedenes kunder. De topper oversikten over dem som sier
at de har en sterk mistanke om at de betaler for unødige reparasjoner.

Her er bruktbilene du bør holde deg unna

Får ikke prisoverslag

Undersøkelsen viser også at bare 60 prosent av verkstedene har rutiner for å gi kundene et prisoverslag før jobben tar til. Fire prosent av de spurte sier at regningen har blitt høyere enn forhåndskalkylen skulle tilsi. Hele 30 prosent har aldri bedt om prisoverslag før jobben tar til.

Har du opplevd å bli lurt av verkstedet? Tips oss på [email protected]