Sterk økning i ubetjente stasjoner

Det blir flere og flere ubetjente stasjoner - men færre bensinstasjoner totalt sett!

Siden oljekrisen i 1973, har det bare gått en vei for de norske bensinstasjonene: Nedover. Vel og merke når man snakker om antallet stasjoner.

Dramatisk ned

For tall fra Norsk Petroleumsinstitutt (NP) viser at antallet av bensinstasjoner i Norge har falt dramatisk de seneste 30-35 årene.

Trenden er imidlertid helt motsatt for de ubetjente stasjonene. Før 1994 fantes det ifølge NP ikke noen ubetjente stasjoner i Norge. Nå er det nesten ikke til å komme utenom dem.

Det blir flere og flere ubetjente stasjoner. Fotoillustrasjon: Per Ervland. Vis mer

Tabellen under gir en
oversikt over utviklingen fra 1973 og frem til i dag så langt statistikken går (tall for 2006 er dessverre ikke klare ennå).

I 1973 var det totalt 3.561 bensinstasjoner i Norge. I 2005 var disse redusert til 1.741 stasjoner. Tar man ut de ubetjente stasjonene fra dette tallet, var antallet av betjente stasjoner i 2005 "bare" 1.429 - og altså cirka en tredjedel av det antallet stasjoner man fant langs veiene for 35 år siden.

Naturlig rasjonalisering

- At det er blitt færre bensinstasjoner de senere årene, skyldes i høy grad en struktur-rasjonalisering, som man også har sett internasjonalt. Mindre stasjoner er for kostbare, har for lite omsetning, og klarer seg derfor ikke økonomisk, sier rådgiver i Norsk Petroleumsinstitutt, Bjørn Reusch, og legger til:

- I tillegg er det blitt innført strengere miljø- og sikkerhetskrav, noe som krever store investeringer. Og det har også skjedd en del fusjoner i bransjen, sier han.

Utvikling i betjente og ubetjente bensinstasjoner
ÅrstallBetjente stasjonerUbetjente stasjonerTotalt
1973356103561
1974335603356
1975328103281
1976321603216
1977306803068
1978293802938
1979287602876
1980274702747
1981319903199
1982303903039
1983315903159
1984319203192
1985314303143
1986314203142
1987312103121
1988307503075
1989298702987
1990292802928
1991290002900
1992287202872
1993274202742
19942079822161
19952277832360
19962225982323
199721271322259
199820671502217
199920002322232
200018702602130
200117822131995
200216612831944
200316043001904
200414923241816
200514293121741
Kilde: Norsk Petroleumsinstitutt.




At færre stasjoner er en ulempe for bilister, hersker det vel ingen tvil om, selv om bilenes bensintanker også har vokst i perioden. Men spørsmålet er om utviklingen vil fortsette?

Betjent eller ubetjent

Hva foretrekker du? (Avsluttet)
Ubetjente og billigere stasjoner(49%) 386
Avhenger av situasjonen(32%) 251
Betjente, men dyrere stasjoner(17%) 137
Vet ikke(2%) 15
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Utviklingen vil helt sikkert ikke fortsette i samme takt, som sett hittil. Men presis hvordan den optimale strukturen vi komme til å se ut, er umulig å si. Uansett vil dette tilpasse seg markedet, avslutter Bjørn Reusch.

- Vi har ikke registrert noen problemer i forhold til at det er blitt færre bensinstasjoner, sier underdirektør i Forbrukerrådet, Lasse Billington.

Ubetjent er billigst

Man kan mene hva man vil om betjente kontra ubetjente stasjoner. Men en ting er i alle fall sikkert: De ubetjente stasjonene er vanligvis en del billigere enn de betjente stasjonene. Det viser statistikk fra DinSides bensindatabase.

Eksempelvis viser tallene (ut fra 28.000 rapporterte priser) at man i snitt har måttet betale 11,00 kroner for en liter bensin det siste året, på en ubetjent stasjon. Gjennomsnittsprisen i samme periode, for de betjente stasjonene, har vært 11,18 kroner.

Dette bekreftes også i vår tidligere artikkel om Norges billigste og dyreste bensinkjeder.

Men får forbrukeren nok uttelling for å "gjøre jobben selv" på bensinstasjonen? Hva mener du? Stem over til høyre eller si din mening i debatten under!

Les mer om bensin: