Sterk økning i feilsendt post

Får du ofte andres brev i postkassen? Eller mottar du regninger underlig sent? Du er ikke alene. Ifølge Posten økte antall klager på feilleveringer med hele 26 prosent fra 2003 til i fjor.

Denne journalisten opplevde i sommer å finne en annen persons valgkort i brevbunken som vi hentet hos vår Post-i-butikk etter ferien.

Sterk økning i feilsendt post

  1. Her er Postens råd


Ansporet av denne og andre historier, ville vi gjerne vite om feilsendt post etterhvert er blitt en faktor vi må regne med.

- I fjor mottok vi 8.471 klager på feilleveringer, mot 6.702 året før, forteller pressesjef i Posten, Birgitte Lund Nakken, som understreker at Posten betrakter hver klage som én for mye.

Økningen i registrerte klager fra 2003 til i fjor, er på litt over 26 prosent. Klagene som er registrert i statistikken er de som gjøres til Posten sentralt, per brev eller til kundeservicetelefonen. Statistikken omfatter for eksempel ikke klager direkte til postbudet .

Stigende mørketall?

Nakken ønsker ikke å spekulere i mulige mørketall, men eksemplene vi kjenner til av feilleveringer som ikke er med i Postens statistikk, er mange:

Selv tuslet vi pliktskyldig til riktig adresse i nabolaget, og la valgkortet i rette postkasse, uten å ta oss tid til å si ifra til noen.

En kollega i AllerInternett forteller:
- Vi får stadig andres brev i postkassen, sist et brev fra politiet, adressert til en mann med en annen adresse, som altså var feilevert. Samme gatenummer, men feil gate. Har vel aldri ”klaget” som sådan – politibrevet leverte jeg til postmannen på runden sin et par dager etter at vi fikk det, og ellers har jeg levert det tilbake til postkontoret eller puttet det tilbake i postkassen. Ting som har sett ut som reklamebrev har jeg faktisk kastet – fordi det har blitt liggende på benken i ukesvis uten at jeg har greid å huske å levere det tilbake til Posten … Mulig det ikke er helt etter boka, men sånn er det. Man blir lei, ikke sant?

Mistet strømmen

Andre har klaget, både med og uten hell.

En leser i Nedre Eiker flyttet til sin nåværende adresse i februar i fjor. I hennes nye bolig, ble postombæringen en alvorlig kilde til bekymring:

- Jeg begynte plutselig å få purringer på regninger jeg ikke hadde mottatt, og opplevde stadig å bestille brosjyrer og liknende, som jeg aldri fikk i postkassen. En gang fikk jeg regning fra sykehuset for en timeavtale jeg hadde brutt, men aldri hadde fått beskjed om, forteller hun.

Forhåpentligvis nådde hennes historie sitt klimaks i forrige uke, da hun opplevde å få strømmen slått av på grunn av uteblitt betaling av nettleie.

– Regningene på strøm og nettleie kommer jo hele tiden, og jeg betaler bare etter hvert som de kommer. Det er nok grunnen til at jeg ikke har lagt merke til at jeg ikke har mottatt regningen for nettleien i juni, og heller ikke purringene etter det. Da jeg ringte nettselskapet, tror jeg de sa at de hadde sendt tre eller fire regninger tilsammen, forteller hun, som i dialog med nettselskapet fikk betalt regningen, og nå har strøm igjen.

Vår leser er imidlertid ikke blant postmottakerne som ikke klager ved feilleveringer.

- Jeg har klaget mange ganger, både til postbudet, til budbæreren og til postens kundeservice, uten at dette har hjulpet, og nå føler jeg meg fullstendig paranoid. Hva blir det neste nå? sier hun.

Og mange flere

For å få et bedre grep på hvor enestående det er med feilsendt post, gjorde vi en spørrerunde blant alle 47 ansatte i Aller Internett, og fikk konkrete historier fra nyere tid fra fem kolleger. Her er noen utdrag:

- Jeg hadde store problemer med posten da jeg bodde på min forrige adresse, som jeg flyttet fra for to år siden. Pakker kom ikke frem, naboens post kom i vår kasse (og andre naboer fra hele området), en gang fant jeg post liggende slengende i gata. Jeg begynte etter hvert å klage hver gang det var noen problemer med posten, uten at det så ut til å hjelpe. Ringte dem på telefon alle gangene, sendte vel inn skjema om pakken. Jeg fikk en eneste reaksjon fra posten; pakken du påstår skulle være sendt til deg, har vi aldri sett.

En annen forteller:
- Vi abonnerer på film hos et firma som sender DVD-filmer direkte i postkassen. Når du har sett filmen, legger du den tilbake i esken og sender den kostnadsfritt tilbake for å få tilsendt neste film. I en periode fikk vi beskjed om at filmer var sendt, uten at vi hadde mottatt dem. Deretter - en uke eller så senere- fikk vi beskjed om at filmen var returnert. Dårlige filmer ble raskere returnert enn bra filmer! Tydeligvis var det noen som tok ut filmene, så på dem og var siden flink til å returnere dem. Vi klaget direkte til postbudet og deretter stoppet problemet helt opp. Til nå i hvertfall.

Og en tredje:
”Jeg hadde så mange problemer med feillevering av post til meg, at det var helt skandaløst. Men fordi det ble så mye oppstyr med omplassering av bud og så videre, ønsker jeg ikke å stå frem med denne historien. Budet ble så sint at han oppførte seg truende mot min samboer.”

Liten andel klager

- Antallet klager må sees i lys av at Posten distribuerer 2,6 milliarder brev og 2,6 millioner pakker hvert år. I forhold til denne mengden post, er ikke 8.500 klager i året et stort antall, sier Postens Birgitte Nakken.

Kommer posten frem?

Har du ofte problemer med feilsendt post? (Avsluttet)
Ja, ofte(45%) 280
En gang i blant(37%) 231
Nei, aldri(18%) 109
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Det er også slik at det generelt er en økning i antall henvendelser til Postens kundeservice, blant annet fordi vi har økt åpningstidene, sier hun.

Ingen klageinstans

Ved siden av å klage til Posten, er det lite du kan gjøre hvis du utsettes for feilsendt post.

- Det finnes ikke noe eget uavhengig klageorgan for denne typen saker. For å avgjøre ansvarsforholdet, har vi bare det ordinære domstolsapparatet, sier avdelingsdirektør Gry Nergård hos Forbrukerombudet til DinSide.

- Vi snakker jo her om et system som har vært pålitelig, og som som noen etterhvert opplever ikke er fullt så pålitelig lenger, fortsetter hun.

- Å bevise hvem som har ansvaret for at post ikke kommer frem er jo veldig vanskelig, når det ikke er registrert når Posten har mottatt sendingen, og heller ikke når den er avgitt til mottakeren. Skal man være sikker på at brev kommer frem, og at riktig instans kan ansvarliggjøres for feil, må i dag brevet sendes rekommandert eller som registrert postsending, avslutter hun.

Har du erfaringer med feilsendt post? Skriv og fortell i debattgruppen nedenfor!