Mange har lurt på hvordan DealExtreme klarer å tilby fri frakt fra Hong Kong - i tillegg til ekstremt lave priser. Nå har Tollvesenet avdekket at DealExtreme har benyttet for lave tollverdier på pakker som sendes til Norge. Foto: Per Ervland
Mange har lurt på hvordan DealExtreme klarer å tilby fri frakt fra Hong Kong - i tillegg til ekstremt lave priser. Nå har Tollvesenet avdekket at DealExtreme har benyttet for lave tollverdier på pakker som sendes til Norge. Foto: Per ErvlandVis mer

Stanset pakker fra superbillig nettbutikk

Pakker fra DealExtreme har blitt returnert til Hong Kong, etter at den ekstreme nettbutikken oppga for lave tollsatser.

Takket være et tips fra en av våre lesere kan vi nå fortelle at nettbutikken DealExtreme er avslørt i å ha oppgitt for lave tollsatser på sine forsendelser til Norge.

- Ja, jeg kan bekrefte at vi fra begynnelsen av mai har returnert pakker til DealExtreme, opplyser Kjell Rakkenes, direktør for presse- og mediarelasjoner i Posten Norge.

Les også: Helt ekstreme priser

Stikkprøver

Vedtaket om å returnere pakkene ble tatt i samråd med Tollvesenet, som i sammenheng med stikkprøver ved Postens godssenter på Alnabru avdekket en rekke pakker der tolldeklarasjonen ikke var i samsvar med pakkenes innhold.

Flere hundre pakker

Kjell Rakkenes, direktør presse- og mediarelasjoner i Posten Norge Foto: Posten Norge Vis mer


Postens utenlandstjeneste sendte i begynnelsen av mai en henvendelse til DealExtreme, der de ba selskapet om å opplyse korrekte tollverdier for pakkene som var blitt stanset. DealExtreme fikk svarfrist på 14 dager, men besvarte aldri henvendelsen. Dermed ble flere hundre pakker som var holdt tilbake returnert til Hong Kong.

Har skjerpet seg

Stikkprøver som er tatt på nyankomne pakker etter 20. mai, viser imidlertid at det nå er overensstemmelse mellom tollverdi og innholdets egentlige verdi. Pakker som er ankommet etter denne datoen, er derfor sendt ut til de norske adressatene.

Posten sitter ikke med noen oversikt over de pakkene som er returnert og kan derfor ikke fortelle om og eventuelt når disse vil dukke opp igjen i Norge.

Kilder:
Kjell Rakkenes, direktør presse- og mediarelasjoner i Posten Norge, Aage Bergmo, seniorrådgiver i Posten/Bring Internasjonal, Jon Aspelund, Tollvesenets kontorsjef ved Postens godssenter på Alnabru

Les også:

  • Helt ekstreme priser
  • Pixmania: Skurk eller engel?
  • De norske er dyrest
  • Irriterende lokketilbud hos XXL og Expert
  • På lager, men ikke til salgs
  • CDon brøt Angrerettloven