ULOVLIG: Forbrukerombudet mener mange av mobilreklamene som nå ruller på norske TV- og PC-skjermer bryter markedsføringsloven.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ULOVLIG: Forbrukerombudet mener mange av mobilreklamene som nå ruller på norske TV- og PC-skjermer bryter markedsføringsloven. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Stanser ulovlige mobilreklamer

Priskrigen fører til reklamer som ikke bør sendes på norsk TV, mener Forbrukerombudet.

Det er full krig i mobilbransjen.

Den ene operatøren etter den andre kommer med nye prisbomber, og knalltilbudene hagler. Til og med gigantene Telenor og Netcom har nå stormet frem med en fast pris på mer eller mindre ubegrenset bruk i for eksempel tre måneder.

Endelig har Telenor og NetCom kastet seg på lavprisbølgen

Tøffe tider krever tøffe midler. Og reklamene for disse tilbudene er så tøffe at de havner på kanten av loven, mener Forbrukerombudet.

- Mange av reklamene er villedende, og dermed ulovlige, mener fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til DinSide.

Alle de store

Åtte aktører har nå mottatt et brev fra ombudet, hvor det kreves at reklamene endres eller fjernes snarest. Dette gjelder så og si alle de store selskapene: Telenor, Netcom, Djuice, Tele2, OneCall, Chess, Ludo og TalkMore. Reklamene som anses som ulovlige kjøres på alt fra nettsider til TV i beste sendetid.

Ombudet mener reklamene mangler informasjon forbrukeren trenger for å ta en fornuftig avgjørelse. Dermed kan de bryte markedsføringsloven.

IKKE MENINGEN: Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom mener de forsøker så godt de kan å holde seg innen loven, men at det ikke alltid er like lett. Foto: Netcom Vis mer


Spesielt skal det mangle informasjon om hva abonnementene koster etter at friperioden er over. Reklamene skal også ha for tynne opplysninger om nøyaktig hva som inngår i friperioden.

At du får "ubegrenset bruk" er nemlig en sannhet med tidvis kraftige modifikasjoner, selv om for eksempel Netcom skriver "Joda, det er helt sant" i sine reklamer. På deres nettsider kommer det blant annet frem lenger ned i annonsen at det kun inngår syv gigabyte databruk i måneden.

Vurderer å endre

- Om det er på sin plass med endringer, så gjør vi det, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom til DinSide.

De er nå i full gang med å gå gjennom Forbrukerombudets anmerkninger, men vil ikke si hvorvidt de faktisk finner grunn til å endre reklamene sine.

- Vi har aldri som hensikt å bryte norsk lov. Dette handler om å få frem mest mulig informasjon, men det er ikke alltid det er plass til alt, forteller Vederhus.

Høye krav, liten tid

For det er ikke småtterier Forbrukerombudet krever.


I sin veileder for denne type reklamer krever ombudet at praktisk talt alle detaljer må med. Det skal tas hensyn til begresninger, for eksempel om reklamen sendes som en TV-reklame på 30 sekunder. Men det understrekes samtidig at det å vise til selskapets nettsider for mer info ikke er nok.

Nettopp dette drar Netcom frem som en av sine metoder for å gi kunden nok informasjon.

- Er det ikke urealistisk å kreve at teleoperatørene opplyser om alle tenkelige detaljer i en kort reklamesnutt?

- Vi ser at de klarer det andre ganger. Det er ikke slik at de må ha med absolutt alt, men det er viktig å vite innholdet av tilbudet, svarer Bugten i Forbrukerombudet.

- Og det skal sies: Dette er bra tilbud. For mange forbrukere vil de være kjempegunstige.

Om ikke teleoperatørene følger ombudets krav, kan sakene havne i Markedsrådet. Der risikerer operatørene tvangsmulkter.