Stans vekslingssnyteriet

DinSide ble belastet i norske kroner i Dublin, men fikk tilbake snytetillegget.

Vi skal være de første til å innrømme at det kan være en viss avstand mellom liv og lære, selv for en forbrukerjounalist, men vi har etterhvert lært at du skal lese visakvitteringen nøye når du betaler i utlandet. Vi skulle ut med drøyt 5.000 kroner for leiebilen, inkludert et depositum, i skranken til Enterprise Rent-a-car i Russel street i Dublin. På kvitteringen sto det: "Jeg erkjenner at jeg har bedt om å få betale regningen i norske kroner".

- Hva er dette? jeg har ikke bedt om å få betale i norske kroner.

- Jeg beklager, sa leiebilmannen og viste meg kortterminalen. - Det er ikke noe spørsmål om valuta her. Jeg har ikke noe valg, jeg må belaste deg i norske kroner.

På kvitteringen sto også valutakursen. Den var 9,50 kroner for én euro, anslagsvis 5% dårligere enn vekslingskursen i banken. Vi var snytt for 250 kroner.

- Kan du reversere transaksjonen? Jeg foretrekker å betale kontant.

- Jeg kan dessverre ikke det, og du må uansett betale for leiebilen med et kredittkort, slik at vi kan belaste deg om du skulle skade bilen eller pådra deg trafikkbøter.

- Ok. Men jeg kommer til å klage.

Lovens trege arm

Det kan hende også forbrukerjournalister drar frem klagevåpenet litt oftere enn vi faktisk anvender det, men denne gangen klaget jeg faktisk. Det var min kortusteder Terra som behandlet klagen, og det var litt frem og tilbake. Alle detaljer rundt transaksjonen måtte med. Til å begynne med fant de ikke betalingen, for leiebilfirmaet hadde først belastet meg den dagen jeg leverte bilen tilbake. Men etter to uker tikket det inn 250 kroner på kontoen.

Pass på: Enterprise er det største bilutleiefirmaet i Nord-Amerika. De bedyrer at opplevelsen til DinSides journalist ikke er et resultat av en overlagt forretningspraksis. Vis mer


Jeg fikk imidlertid ingen beklagelse eller forklaring. Saksbehandleren til Enterprise løy meg tydeligvis rett opp i ansiktet. Gjør de stadig det samme overfor nye kunder, og håper de er for sløve til å oppdage svindelen, og om de oppdager den, er for sløve til å klage?

I denne typen virksomhet er det ikke uvanlig med en profittmargin på 1-5%, slik at inntjeningen kunne økes kraftig om mange turister ble lurt til å betale i hjemlandets valuta.

I Cork også

Senere på turen gjentok historien seg, på en Bed & Breakfast i Cork. Også her bedyret vertinnen at hun ikke kunne forhindre at kortet ble belastet i norske kroner. Men hun kunne reversere transaksjonen, så vi gikk i minibanken og tok ut penger i stedet.

-Ikke selskapets praksis

Financial controller Atul Channa i Enterprise rent-a-car i Dublin sier betjeningen i filialene skal spørre kundene om de ønsker å betale i egen valuta eller i euro (som er valutaen i republikken Irland). Det skal ikke foretas belastning i hjemmevalutaen uten etter kundens ønske, sier han.

Han mener videre det kan være en fordel for kundene å bli belastet i hjemlandets valuta, da det på denne måten er enklere å se hva man faktisk betaler.

En dyr enkelhet, får man si.

Følg med!

Kortustederen, vanligvis banken din, foretar et valutapåslag på 1,75% på toppen av den kursen de får fra Visa/MasterCard. Det er nok noen som tror de slipper dette om de i stedet betaler direkte i norske kroner. Men i dette tilfellet er det brukerstedet som bestemmer valutakursen. Den gir vanligvis svært mye større påslag enn det kortustederen tar. Så gjør aldri dette. Be alltid om få betale i lokal valuta, og sjekk slippen etterpå.