Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Sprettrumpe med husmortrim

Drømmer du om svulmende biceps og en slank midje? Sving deg rundt med støvsuger og vaskebøtte!

«Finn frem ski og skøyter, ta en tur i akebakken med ungene, eller hvorfor ikke melde deg på et dansekurs.»


Ikke bare får du et renere hus når du svinger deg med støvsugeren, du forbrenner også flust med kalorier. Bare ved å stå oppreist kan du faktisk forbrenne om lag 89 kalorier i timen.

- Hverdagsaktiviteter er flott, og det er mye å hente av overskudd, energi og god helse i en aktiv hverdag. Men vi anbefaler alltid 30 minutter daglig mosjon i tillegg, for riktig å få opp pulsen, sier fagkonsulent Unni Vada Coldevin i Grete Roede AS til DinSide Helse.

Les også: Trening som brenner fett

- Velg tungvint
Hun oppfordrer oss til å velge litt tungvinte løsninger i en tid hvor det er lagt opp til at vi kan være veldig passive.

- Gjør bevisste valg, ta trappa framfor heisen og hopp av bussen et stopp tidligere. Dessuten innbyr de ulike årstidene til mange og varierte uteaktiviteter for de som ikke vil gå på treningssenter. Finn frem ski og skøyter, ta en tur i akebakken med ungene, eller hvorfor ikke melde deg på et dansekurs, spør Coldevin.

Nedenfor er en oversikt over cirka energiforbruk, målt i kilokalorier per time.
Kaloriforbruket tar utgangspunkt i en person som veier rundt 70 kilo (kroppsvekten og kilo muskelmasse er svært innvirkende på kaloribehovet hos den enkelte).

Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

Daglige og vanlige aktiviteter (kcal/time):


  • Gange, rolig: 215
  • Gå ned trapper: 414

  • Gå opp trapper: 1079

  • Hus- og hagearbeid 252

  • Kle seg/vaske seg 192

  • Klippe gress, manuelt 281

  • Lage mat/re opp senger 236
  • Luke ugress 362

  • Måke snø 481

  • Sitte og snakke/skrive 111

  • Sove/sitte og lese/se på tv 74

  • Stå oppreist 89

  • Sykling, rolig 310

  • Tørke støv 163

  • Vaske gulv 281

  • Vaske vinduer 259
  • Les også: Trening uansett når og hvor

    Så mange kalorier bruker de forskjellige individgruppene i gjennomsnitt daglig:

    Person i alderen 19-30 år

  • Kvinne: 2200 kalorier

  • Mann: 2800 kalorier
  • Person i alderen 31-60 år

  • Kvinne: 2150 kalorier

  • Mann: 2700 kalorier
  • Person i alderen 61-75 år

  • Kvinne: 2000 kalorier

  • Mann: 2450 kalorier
  • Tallene forutsetter et middels aktivitetsnivå, og tar utgangspunkt i den fysiske aktiviteten til gjennomsnittsnordmannen.

    Les også: Ikke bit på disse treningsmytene

    Kilder: Trim.no, Grete Roede AS