Et moderat alkoholinntak kombinert med jevnlig fysisk aktivitet kan lønne seg helsemessig. Foto: COLOURBOX,COM
Et moderat alkoholinntak kombinert med jevnlig fysisk aktivitet kan lønne seg helsemessig. Foto: COLOURBOX,COMVis mer

Sprekinger drikker mest

Folk som trener mye er også de som er hardest på flaska, viser ny forskning.

Har du dårlig samvittighet for at du tar en øl etter treningen? Det behøver du nødvendigvis ikke å ha.

Drikker du for mye? Test her!

Michael French, professor i helseøkonomi ved universitetet i Miami, og hans kolleger tok et dypdykk i en rusundersøkelse som omfattet 230 000 amerikanere.

De fant en overraskende sammenheng mellom nivået på alkoholinntak og trening. For både menn og kvinner viste det seg at de som i det hele tatt drakk alkohol i gjennomsnitt trente 7,2 minutter mer i uka enn de som ikke rørte en dråpe.

Vet du dette om alkohol? Test her!

Forundrede forskere

Og jo høyere alkoholinntaket var, dess mer trente folk, viste studien, som er publisert i siste utgave av American Journal of Health Promotion.

  • De med et lett alkoholinntak trente 5,7 minutter mer i uka enn de som ikke drakk.
  • De med et moderat alkoholinntak trente 10,1 minutter mer i uka enn de som ikke drakk.
  • De med et høyt alkoholinntak trente 19,9 minutter mer i uka enn de som ikke drakk.Forskerne er forundret over tallene og er usikre på om folk trener mer for å kompensere for drikkingen, eller om de drikker mer fordi de er aktive og ergo mer sosiale.

    Imidlertid viser annen forskning at et moderat alkoholinntak kombinert med jevnlig fysisk aktivitet kan lønne seg.

    Test deg selv: Hvor fyllesyk er du?

    Alt med måte er best

    En studie gjennomført av den danske epidemiologen Morten Grønbæk er publisert i European Heart Journal, og omfatter 12 000 personer over en periode på 20 år.

    1 av 10 har vært så fullesyke at de har skulket jobb

    Her ble befolkningen delt inn i fire grupper: De som verken drakk eller trente, de som både drakk og trente moderat, og de som bare drakk eller bare trente.

    Her var det helt klart gruppe to som kom best ut av det hjertehelsemessig. De som verken drakk eller trente var de med størst risiko for å pådra seg hjertesykdom.