Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.comVis mer

Sportsdrikker stopper fettforbrenningen

- Du kan like gjerne sitte hjemme på sofaen, sier professor.

Ny forskning viser at det å drikke sportsdrikke rett etter en treningsøkt ikke akkurat er et sjakktrekk. For dersom man heller i seg en slik drikke, som gjerne inneholder en god dose sukker, avbrytes kroppens fettforbrenning kontant.

Det viser en ny rapport som Den svenske olympiske komité (SOK) står bak. Rapporten er spesielt rettet mot toppidrettsutøvere, men prinsippene er de samme for vanlige mosjonister.

Sjekk hvor mange kalorier favorittdrikken din inneholder

Du bør vente

Ny forskning viser at en bør vente en stund med energiinntak etter trening.

- Raskt inntak av for eksempel sportsdrikker gjør at en stopper den forbrenningsprosessen som pågår, sier professor Bengt Saltin i SOK til Göteborgs-Posten

Han legger til at dersom du absolutt må drikke sportsdrikke rett etter trening, kan du spare deg for slitet.

- Du kan like gjerne sitte hjemme på sofaen, er den klare dommen fra Saltin.

Verdens verste treningsøkt

Ødelegger tennene

Sportsdrikker har også andre, negative virkninger. Siden drikkene er syreholdige, sliter de på emaljen i tennene, på samme måte som brus. Enkelte drikker har også vist seg å føre til misfarging av tennene, ifølge en amerikansk studie.

Vil du likevel drikke sportsdrikke, bør du passe på å ikke pusse tennene rett etter å ha drukket det. Amerikanske forskere hevder at myk emalje, som du får av å drikke syreholdig væske, er veldig ømfintlig for slipemidlene som finnes i tannkrem.

Les også: Vær varsom når du drikker dette

Ikke bare bortkastet

Bildet er selvfølgelig ikke helt svart-hvitt, og enkelte ganger kan sportsdrikker være til fordel for treningen din. Om du eksempelvis løper lange turer, så kan noen slurker sportsdrikke få opp blodsukkeret ditt, og gi deg mer energi.

- Sportsdrikker gir tre ting: Væske, salter og sukker. Dette kan være veldig bra ved to forhold, som ved lange treningsturer som varer i over halvannen time eller ved langvarige treningsøkter på en varm sommerdag, har ernæringsfysiolog Hanna Hånes tidligere uttalt til DinSide.

Da er det altså viktig å drikke denne typen drikk under selve treningsøkten, og ikke rett i etterkant.