<b>IKKE SVAR:</b> Fyller du ut spørreundersøkelsen som tilsynelatende er fra banken din, risikerer du å bli abonnent på diverse varer og få trukker flere hundre kroner av kortet hver måned. Foto: BERIT B. NJARGA
IKKE SVAR: Fyller du ut spørreundersøkelsen som tilsynelatende er fra banken din, risikerer du å bli abonnent på diverse varer og få trukker flere hundre kroner av kortet hver måned. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Spørreundersøkelsen fra «banken» din er svindel

Dukker opp ved avlogging fra nettbanken.

Den siste tiden har flere norske bankkunder opplevd en ny type nettbank-svindel, i form av en spørreundersøkelse som dukker opp ved avlogging i nettbanken.

- Et titalls banker opplever at kundene ringer og lurer på hva dette er, forteller Morten Tandle, daglig leder i FinanCert til Dinside.

Ved å svare på spørreundersøkelsen takker du ja til et abonnement som trekker 300-400 kroner fra kortet ditt hver måned.

Se også opp for den nye formen for SMS-svindel

Lurt inn i abonnement

Ifølge Tandle fungerer den nye svindelmetoden på følgende måte:

Etter utlogging i nettbanken åpner det seg et vindu med det som gir seg ut for å være en spørreundersøkelse fra banken. Etter tre-fire trivielle spørsmål er man ferdig og blir tilbudt en premie; eksempelvis et par Converse-sko til 19 kroner.

Det som kun kommer frem med liten skrift, er at det slett ikke er banken som står bak dette, og at du ved å få tilsendt premien blir abonnent og mottaker av diverse premier - som koster deg 300-400 kroner i måneden.

- Det viser seg å være mye vanskeligere å komme seg ut av abonnementet, enn å komme inn i det, sier Tandle til Dinside.

Svindel-undersøkelsen skal i hovedsak dukke opp hos bankkunder som har installert en såkalt Toolbar, eller nettleserutvidelse, som blant annet gir dem diverse reklame.

Også såkalte gratisprøver kan lure deg inn i abonnementer av denne typen.

SVINDEL: Slik ser spørreundersøkelsen ut - bare med banken din sitt navn, som her er byttet ut med Dinside. Foto: ILLUSTRASJON Vis mer


Ny svindelmetode

Sparebanken Møre er en av bankene som har lagt ut en advarsel om spørreundersøkelsen til sine kunder, med et eksempel fra mai i år.

Ifølge Tone Hoddø Bakås, konstituert administrerende direktør i Norsk senter for informasjonssikring (NorSis), er dette en relativt ny form for svindel som dukket opp for første gang i vår og som har blomstret opp igjen i høst.

Tone Hoddø Bakås i NorSis. Foto: NORSIS Vis mer


Å benytte seg av banker for å vekke tillitt, er derimot ikke noe nytt.

- Svindel knyttet til bankene har vi sett i mange år, blant annet i form av phishing-mail. Å prøve å utnytte tillitten til bankene er et kjent fenomen blant svindlerne, sier Hoddø Bakås.

Dinside omtalte nylig følgende phishing-svindel, der kunder i Danske Bank opplevde å få nettopp falske spørreundersøkelser tilsendt på e-post.

Husk å oppdatere PC-en

Hoddø Bakås advarer generelt om å være skeptisk til henvendelser som spiller på tillit, frykt eller fristelser, og tenke før man klikker på lenker og spørreundersøkelser, som i dette tilfellet.

I tillegg anbefaler hun å sørge for jenlig vedlikehold av PC-en.

- Installér antivirusprogram, og oppdater dette. Oppdater også operativsystemet og alle andre programmer på PC-en jevnlig, lyder rådet fra NorSis.

Kunder som har gått i fella, bør kontakte banken sin og be om hjelp, slik Forbruker Europa har rådet tidligere i liknende saker.