FOR GLAD I SALT? Husk at du ikke bør spise mer enn fem gram. Ferdiglaget mat er ofte rik på salt.  Foto: Panther Media
FOR GLAD I SALT? Husk at du ikke bør spise mer enn fem gram. Ferdiglaget mat er ofte rik på salt. Foto: Panther MediaVis mer

Spist for mye salt?

Slik fikser du kroppen igjen.

Du har sikkert hørt det før, men salt er ikke noe du bør spise for mye av. Norske myndigheter anbefaler at du spiser fem gram salt per dag, men visste du at Ola Nordmann likevel spiser i gjennomsnitt det dobbelte? Unge menn er blant verstingene.

Vi simpelthen eeelsker salt, spesielt i sommervarmen.

Les også: Dette er saltere enn potetgull

Ikke bra for helsen

Men i likhet med andre matvarer, er det ikke lurt å spise for mye av det gode, selv om det smaker godt og gjør deg glad.

Spiser du for mye salt risikerer du blant annet å få for høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Som om ikke det var fælt nok, blir saltspisere ofte plaget av mindre glamorøse ting som luft i magen og oppblåsthet.

Så hvordan kutter du ned på moroa? Nettsiden Shine har listet opp fire trinn til hvordan du enkelt kan rense vekk dine saltsynder.

Les også: Så mye sunnere er Nøkkehullet

Steg 1



Det første du trenger å gjøre er å redusere saltinntaket ditt. Ganske åpenbart, eller hur?
Husk hva myndighetene anbefaler: Fem gram salt per dag. Ifølge eksperter ved Harvard School of Public Health bør du ikke spise mer en 2,3 gram salt per dag. Dette tilsvarer cirka en teskje.

Dersom du vet at du har spist mye saltholdig mat, bør du prøve å spise litt mindre salt de neste dagene. Ikke vær redd for å få i deg for lite salt - enkelte kulturer får nemlig i seg mindre enn 0,2 gram salt per dag, men klarer seg likevel helt fint.

Les også: Her går saltalarmen

Steg 2

Bearbeidet mat har en tendens til å inneholde store mengder salt, som for eksempel innpakket kjøttpålegg og hermetiske grønnsaker. Skyll matvarene før bruk, slik at du får vasket bort alt overflødig salt.

Steg 3

Husk å trene under saltfasten for å øke stoffskiftet. Når stoffskiftet jobber hardt, vil blodet ditt sirkulere fortere. Nyrene vil også kunne kvitte seg med salt raskere.

Les også: Her går saltalarmen

Steg 4

Spis den anbefalte dagsdosen av salt per dag, etter at du har hatt to eller tre dager med lite salt. Mot slutten av denne tiden merker du kanskje at du må oftere på do enn normalt. Dette skjer fordi nyrene dine filtrerer ut overflødig salt, og vannet følger naturlig etter.

Men hvordan merker du egentlig at saltet har forlatt kroppen? Du føler deg plutselig ikke lenger oppblåst og hoven, og du vil også ha gå litt ned i vekt fordi kroppen beholder mindre vann enn før.

Klarer du ikke å kutte ned på saltet? Her får du vite hvorfor! Visste du at ferdigsmurte sandwicher kan inneholde svært store mengder salt? Du gjør lurest i å smøre matpakken din selv.

Anbefalinger om salt (Kjekt å vite om salt)
 
• En teskje tilsvarer 7 gram salt.
• Saltinntaket bør også begrenses hos barn. For barn under 2 års alder bør saltinntaket ikke være høyere enn 0,5 gram.
• Matlaging som tar utgangspunkt i råvarer fører som regel til et vesentlig lavere saltinntak enn et kosthold basert på halv- og helfabrikata.
• Saltinnhold i posesupper kan "tynnes ut" ved å tilsette grønnsaker, poteter og for eksempel fisk.
• Flaskevann kan ha høyt saltinnhold, se om innhold av natrium eller salt er angitt på flasken. Noen typer vann inneholder 400 mg natrium (ca. 1 g salt) per liter.
Når det gjelder egen bruk av salt kan man:
• Unngå eller bruke sparsomt med salt ved tilberedning av maten.
• Bruke andre smakstilsetninger som krydder og urter i stedet for salt.
• Unngå vanlig suppepulver, sausepulver og buljong, og i stedet bruke saltfattige produkter eller koke kraften selv.
• Unngå ekstra salting av maten ved bordet.
 
Hvor mye salt er mye?
• Høyt saltinnhold = 1,25 g salt eller mer per 100 g vare.
• Middels saltinnhold = 0,25-1,25 g salt per 100 g vare.
• Lavt saltinnhold = 0,25 salt eller mindre per 100 g vare.
Kilde: Helsedirektoratet