Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Spis vann!

Hvorfor drikke vannet når det kan spises? Her er de beste kildene!

Du sliter kanskje med å drikke de åtte glassene med vann som er anbefalt om dagen? Og hva med den siste tiden når vi har måttet finne alternativer til drikkevannet fra springen?

Men enten du sliter med å sørge for tilstrekkelig vann i flytende form gjennom dagen, eller tyr til kokevann og vann kjøpt på flaske når Giardia-parasitten herjer for fult, så har du kanskje ikke tenkt at det går an å spise vann?

Det er nemlig mange matvarer som har et høyt innhold av vann, og som dermed bidrar til det daglige vanninntaket, ifølge DinKost.no

Les også: Drikker du deg fet?

Slik spiser du vann
Vann kommer i mange varianter, og ikke bare i flytende form. Faktisk er det slik at så å si all mat, spesielt frukt og grønnsaker inneholder vann, i større eller mindre grad:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Grønnsaker med mye vann

  • Agurk 97 %
  • Kinakål 96 %
  • Bønnespirer 96 %
  • Squash 96 %
  • Salatblader 96 %
  • Selleri 95 %
  • Tomater 95 %
  • Frukt med mye vann

  • Rabarbra 94 %
  • Rosa grapefrukt 92 %
  • Vannmelon 92 %
  • Jordbær 91 %
  • Sitrusfrukten pomelo 89 %
  • Fersken 89 %
  • Papaya 89 %
  • Appelsin 87 %
  • Epler 87 %
  • Her er flere sunne tips til handlevognen

    Annet
    Andre alternativer er å drikke te. I disse dager finnes det en lang rekke tetyper som går langt utover standardteene til Lipton og Twinings. Prøv grønn og hvit te som er rike på antioksidanter (men inneholder koffein). Eller hva med urtete som ikke inneholder koffein, som ingefærte, kamomillete, fennikelte og rooibuste.

  • Te 100 % vann
  • Supper er også en god vannkilde, og kan spises enten til lunsj, kvelds eller forrett.

  • Blomkålsuppe av pulver 93 %
  • Drikkebuljong 98 %
  • Fiskesuppe 90 %
  • Tomatsuppe av pulver 91 %
  • Juice smaker godt og det er mange varianter å velge mellom. I tillegg til å være en god kilde til vann, er juice rik på vitamin C og antioksidanter. Ett glass juice om dagen dekker også en av porsjonene for anbefalingen om fem om dagen.

    En ulempe med juice er selvfølgelig at den inneholder mye sukker, faktisk på samme nivå som brus. Så juice er ingen tørstedrikk, og du bør begrense inntaket siden juice fort kan øke ditt daglige kaloriinntak hvis du drikker for mye.

  • Juice 88 % vann
  • Alle melketyper, enten det er helmelk, lettmelk, ekstra lett melk, skummet melk, kefir, kultura, biola med og uten smak osv har alle en ting til felles: De inneholder stort sett samme mengden proteiner, kalsium, vitamin B1 og vitamin B2. Men melk inneholder også mye vann!

  • Helmelk 88 %
  • Lettmelk 90 %
  • Lett melk, ekstra lett 91 %
  • Skummet melk 91 %
  • Les også: Det er aldri for sent å bli sunn!

    Kilde: DinKost.no