Vis mer

Spis sunt uten å bli blakk

Du har ikke råd til å spise sunt, sier du? Prøv en gang til.

Ifølge Helsedirektoratet går det fint an å spise sunt og samtidig ikke bruke mer enn matbudsjettet ditt tillater.

Butikkene opererer med forskjellige priser, og mange faktorer spiller inn når prisen settes på maten du kjøper. Men mange av butikkenes lavprismerker er rimeligere enn de store merkevarene, og flere av disse er merket med Nøkkelhullet.

Symbol på sunne varer

Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har valgt Nøkkelhullet som symbol på sunnere matvarer. Merkeordningen er et tiltak for å bidra til et sunnere kosthold i befolkningen. Ferdigpakkede matvarer som har mer kostfiber og mindre fett, salt og sukker innenfor 25 ulike matvaregrupper oppfyller kriteriene for å få Nøkkelhullet.

- Nøkkelhullet er ett av flere tiltak for at folk skal spise sunnere. Vi ønsker også å bruke prisvirkemidler slik at sunn mat som frukt og grønnsaker blir billigere, og søt og usunn mat blir dyrere, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Sunn og mett på lavbudsjett

Slik gjør du det lett å leve sunt

Magert og grønt

I kjøttdisken er faktisk nesten all mager kjøttdeig fra kylling og svin billigere enn vanlig kjøttdeig. Ta med deg litt ekstra poteter og grønnsaker til hovedretten, det gjør middagen rimeligere. Og husk at omsetning også betyr noe for prisen. Dersom omsetningen av sunne matvarer går bra, kan man forvente at prisene går ned.

Full middag for 40 kroner

Spis rett og rimelig

Her er Helsedirektoratets 17 tips til hvordan du kan handle sunt og samtidig spare penger:

1. Se etter billigere merkevarer som tilbyr produkter i alle basismatvaregruppene. Det er unødvendig å betale ekstra for dyre merkevarer. Ofte inneholder produktene nøyaktig det samme. En boks med mais er en boks med mais.

2. Spar penger ved å gi mer plass til grønnsaker og poteter på middagstallernene og mindre plass til kjøtt. Bønner og linser er sunne, og du sparer penger dersom disse erstatter kjøttet. Hva med sitronkylling med linsesalat til middag?

3. En kilo frosne grønnsaker kan være billig, og passer til mange retter.

4. Følg sesongen når det gjelder frukt og grønt. Spis jordbær om sommeren og frukt, bær og grønnsaker om høsten.

5. Spar penger ved å bytte ut pommes frites med poteter. Kløyv dem, og bak dem selv i ovnen.

6. Fiskefileter av hvit fisk er et rimelig alternativ til kjøtt. Fisk gjør deg i tillegg gladere!

7. Mager kjøttdeig er ikke nødvendigvis dyrere enn vanlig kjøttdeig. Det skal være enkelt å velge den riktige maten.

8. Spis mer grovt brød og skjær tykkere skiver. Det finnes billige varianter, og grovt brød holder deg lenger mett. Grovt brød inneholder flere næringsstoffer enn fint brød, og er også mye billigere enn pålegg.

9. Sunnere kornblandinger er som oftest billigere enn produkter med mye sukker

10. Melk med Nøkkelhullet som ekstra lett og skummet melk, er sjelden dyrere enn lett- og helmelk.

11. Magre kjøttpålegg, som kokt skinke eller kalkunfilet, koster nødvendigvis ikke mer enn kjøttpålegg med høyere fettinnhold.

12. Ikke kast rester. Bruk rester som pålegg eller i omeletter og gryteretter dagen etterpå. Rester er også godt til kveldsmat. Frys ned større rester til senere middager.

13. Mager kesam er ikke dyrere enn rømme, og et sunt alternativ. Kesam er godt i ulike typer dipp. Til 1 dl kesam 1 % blander du 1 ss dip-krydder. Dypp selleri, gulrot og agurk - og nyt.

14. Frukt og grønt som snacks er billigere enn sjokolade og potetgull. Slik spiser du fem om dagen på 1-2-3.

15. Vann er den beste tørstedrikk. Velger du vann i stedet for brus, reduserer du både inntaket av sukker, og utgifter til drikke.

16. Sammenlign pris per kilo. Det finner du på hyllemerkingen. Vær en bevisst forbruker og legg merke til luretriks.

17. Se etter gode tilbud. Kjøp ikke alt i en butikk. Mange butikker har faste, lave priser på visse varer.