Spis sunnere i sommer

Vil du leve et sunnere liv, men synes gulrøtter og salatblader blir kjedelig? Her er noen tips til sunn mat.

De fleste av oss får høre det flere ganger om dagen: Maten vi spiser bør være sunn. Det er en grunn til at vi hører det.

- Vi må ha mat for å få energi, og all mat kan bidra til det. Men det er viktig å spise mat som inneholder de næringsstoffene vi trenger, sier ernæringsfysiolog Hanna Hånes til Mozon.

For å finne ut hvilke næringsstoffer som finnes i maten, kan du lese på innholdsdeklarasjonen. Ifølge Hånes er mange norske matvarer dårlig merket, mens utenlandske ofte merker sine produkter med antall næringsstoffer per porsjon.

- Hvis du vil finne ut hvilke næringsstoffer som finnes i frukt og andre umerkede varer, kan du kjøpe en matvaretabell, foreslår Hånes.

Matvaretabeller finnes i de fleste bokhandler.

Det er ikke alle som er like flinke til å tenke sunt, og som ser seg fornøyde med litt gulrot ved siden av middagen eller en salat til lunsj. Men vanlige grønnsaker kan bli kjedelig i lengden. Her får du noen tips til sunn mat du kanskje ikke spiser hver dag, men som er lett å få tak i.

Avokado
Hvis du vil komme i bedre humør, kan du spise avokado. Ved å styrke serotoninnivået, gjør frukten deg i godt humør og hjelper med å bekjempe depresjon.

Sopp
Ingen andre matvarer inneholder så mye av den immunfremmende antioksidanten ergothioneine som sopp. Derfor kan soppen hjelpe deg mot forkjølelse, sier forskere fra Pennsylvania State University.

Korriander
Dette krydderet kan redusere kolesterolnivået ditt og forebygge mot hjerteproblemer.

Vannmelon
Vannmelon gir ikke bare hyggelige sommerdager. Menn kan glede seg over at det røde fruktkjøttet inneholder antioksidanten lycopene, noe som holder prostatakjertlene friske.

Rødbeter
Vil du ha et bedre sexliv? Da kan rødbeter være løsningen. Rødbeter inneholder høye nivåer av mineralet bor, noe som påvirker produksjonen av sexhormoner. I tillegg kan bor hjelpe mot leddgikt og støtte hjernen.

Karri
Krydderet kan forebygge mot Alzheimers sykdom. Det er en studie i Journal of Biological Chemistry som sier at et gult pigment i karry kan hindre amyloid plakk i hjernen, som kan skape lidelsen.

Nøtter
Nøtter styrker nitrogenholdig oksid. Dette stoffet gjør at blodkarene slapper av og letter blodflyten.

Kirsebær
Stoffer i kirsebær reduserer kjemikalier som kan skape leddbetennelser i kroppen. Blant annet kan det hjelpe mot gikt.

Chilli
Er du tett i nesa og vil puste lettere? Da kan du prøve chilli. Chilli inneholder capsaicin, som reduserer slimet som kan skape tett nese og bihule.

Rabarbara
Denne frukten inneholder et naturlig avførende middel, noe som kan være bra ved forstoppelse.

Sesamfrø
Hvis du sprer sesamfrø over salaten, reduserer du blodtrykket. I tillegg er det masse proteiner, kalsium, jern og niacin i frøene.

Vil du heller spise tradisjonell sunn mat? Les mer her.

(Kilde: Mirror.co.uk)

 

Mozon, 20.07.06