Spis sakte – spis mindre

Sliter du med vekta? Da bør du sitte lenger ved middagsbordet. For jo lengre tid du bruker på måltidet, desto mindre spiser du.

- Tygg maten minst 30 ganger før du svelger! Du har kanskje hørt det før? Nå har forskere for første gang bevist at det kan være noe i det gamle kjerringrådet. Ifølge en ny studie spiser du nemlig mindre når du spiser sakte enn om du kaster i deg maten.

Og det høres veldig fornuftig ut, synes avtroppet slankedronning Grete Roede.

Gi maten tid
- Det handler først og fremst om at blodsukkeret må få tid til å stige og at metthetsfølelsen må få tid til å komme. Fra man putter maten i munnen og til man føler seg mett, tar det 20 minutter, forklarer Roede.

Hun har selv slitt med vekta, og måtte lære seg å få et mer bevisst forhold til mat og matvaner.

- Jeg måtte blant annet venne meg av med å spise fort. Hvis jeg for eksempel hadde lyst til å forsyne meg en gang til, men fikk en telefon, oppdaget jeg ofte at jeg var mett da samtalen var over, forteller Roede.

Du trenger ikke sette i gang med en superstreng slankekur for å gå ned i vekt. Å fokusere på de små tingene kan være like smart.

Føler seg mettere
Kvinnene i den amerikanske undersøkelsen ble først bedt om å ta seg god tid under pastamåltidet. De brukte da i gjennomsnitt 29 minutter og tygde hver bit 15 til 20 ganger. I den andre runden fikk de beskjed om å spise så raskt de kunne, noe som førte til at de bare brukte ni minutter på måltidet og fikk i seg 70 flere kalorier.

I det første tilfellet følte kvinnene seg også mettere både like etter og en time etter måltidet enn da de brukte kort tid.

- De fikk mer glede av færre kalorier, og større metthetsfølelse for færre kalorier, sier Dr. Kathleen Melansor ved University of Rhode Island i Kinsington ifølge Reuters Health.

6 gode råd
Grete Roede mener genene spiller en viktig rolle for om du er en hurtigspiser eller saktespiser. Mens enkelte ser på måltidet som en sprintøvelse, trenger andre rett og slett lengre på å få ned maten. Men med noen enkle råd, kan alle lære seg å nyte måltidet istedenfor å sluke det rått.

Vil du spise mindre og bli like mett? Her er rådene fra Grete Roede:

- Vær bevisst på hvordan du spiser.

- Legg ned kniv og gaffel mellom munnfullene

- Drikk mye vann

- Fyll tallerkenen med salat og annen mat som inneholder få kalorier. Det metter kanskje ikke så mye, men gjør at du bruker lengre tid.

- Spis gjerne sammen med andre slik at du kan småprate litt mellom munnfullene.

- Hvis du er alene kan du se på tv eller finne på noe annet som gjør det lettere å ta små pauser i spisinga.

På tide å legge om kostholdet? Her kan du regne ut kroppsmasseindeksen din:

 

Mozon.no, 05.12.2006