Vis mer

Spis riktig frokost

Dårlig tid er en av grunnene til at mange dropper en skikkelig frokost. Men om du skipper måltidet for å gå ned i vekt, bør du vurdere strategien din på nytt.

Mye tyder nemlig på at det totale kalori-inntaket øker når du kommer sulten på jobb. Småspising og kaloririke søtsaker får det meste av skylda. Og når insulinet i tillegg er i ubalanse, blir det enda lettere å legge på seg noen ekstra kilo rundt magen.

Effekten av en god frokost er også bekreftet av britiske forskere, som mener at en god frokost både kan redusere problemer med overvekt og gi deg lavere nivåer av det farlige kolesterolet LDL.

Sunn frokost med fiber
- Kornblandinger med hele korn og lite sukker er et flott morgenmåltid. Om du er usikker på hva frokostblandingen din inneholder bør du snu pakken og lese på innholdsdeklarasjonen. Om sukker nevnes som en av de første ingrediensene kan du være sikker på at dette er søte saker.

- Amerikanske cornflakes og liknende produkter er som regel stinne av sukker, og derfor synes også mange at de smaker godt.

- Men det er jo også mulig å lage sin egen frokostmix som inneholder både de søte og de sunne varene. Et frokosttips til Kelloggs-tilhengerne kan jo være å blande litt søt frokostblanding med den trauste norske kornblandingen, så får du mer fiber enn om du bare spiser cornflakes til frokost, foreslår Hånes.

Slik gjør du det:
Vil du spise en sunn frokost som også gjør det lettere å gå ned i vekt? Da bør du holde deg til disse reglene:

1) Mindre juice
Appelsinjuice inneholder sunne C-vitaminer, men også ganske mye sukker. Begrens deg til et lite glass, eller drikk lettmelk i stedet.

Les også: I svært mange matvarer er innholdet av sukker høyt, uten av vi er klar over det!

2) Ekte grovbrød
Mange billige "grovbrød" inneholder fint hvetemel og farge som gjør brødet mørkere. Finn et ekte grovbrød med høyt innhold av helkorn og fiber, eller et knekkebrød med mye fiber.

Les også: Husk å gi sunn matpakke til barna!

3) Ikke syltetøy
Når du spiser søte saker om morgenen, risikerer du å sette blodsukkeret ut av balanse. Da blir det enda lettere å etterfylle med mer snacks når søtsuget kommer tilbake litt senere på formiddagen.

Les også: Frokosten kan redde livet ditt