Kanskje smaker ikke burgeren så godt, om du spiser naken, eller om du må skrive opp dressingen i matdagboken etterpå ... Foto: Colourbox
Kanskje smaker ikke burgeren så godt, om du spiser naken, eller om du må skrive opp dressingen i matdagboken etterpå ... Foto: ColourboxVis mer

Spis naken - gå ned i vekt

Kle av deg før du setter deg til bords...

Det finnes mange mer eller mindre smarte tips til hvordan man skal greie å kvitte seg med de ekstra kiloene. Britiske Daily Telegraph har beskrevet ni smarte veier til et slankere liv. Her er det alt fra spis naken til bruk trange klær og fyll opp med vann.

Vi har spurt ernæringsfysiolog Kari H. Bugge i Grete Roede, hvorvidt hun tror disse triksene hjelper.

- Generelt er det viktigste å spise regelmessig, og å starte dagen med en god frokost bestående av for eksempel grove knekkebrød eller en kornblanding, som gir en metthet som varer, sier Bugge. Det er viktig å passe på at man spiser regelmessig, slik at man ikke blir oversulten.

Fettet forsvant på fire uker

Og her er dagens gladmelding til alle som liker en liten snack på kvelden:

- Det er bedre å planlegge å lage et lite kveldsmåltid, heller enn å tro at du ikke blir sulten. Sprekker du til slutt, spiser du det du kommer over, sier ernæringsfysiolog Bugge.

Spis naken

Kle av deg før du setter deg til bords ... tanken er å bevisstgjøre hvilken innvirkning hver eneste av munnfullene har på de allerede eksisterende kjærlighetshåndtakene. For deg som er villig til å ta steget enda lengre, er rådet å spise naken foran et speil i full kroppslengde. Slik får du muligheten til å betrakte deg selv mens du spiser - med det som mål å tøyle det største matsuget.

Ernæringsfysiologens kommentar:- Jeg mener man skal kose seg med maten. At man skal sitte naken eller i undertøyet bare for å føle valkene velte mens man spiser - for meg blir det helt krasj. Det er viktig å føle seg fornøyd med seg selv underveis, klappe seg på skulderen og si at "i dag har du vært flink, du har spist regelessig og gått tur - og dette skal du gjøre i morgen også." Så det rådet om å spise naken, kolliderer litt med å ha det godt underveis og kose seg med maten. Dette er jo noe man skal gjøre og leve med over tid, man skal ha det bra underveis og endringer man skal leve med, sier Kari Bugge.

Ta bilde av maten

Ta bilde av all mat du tenker å spise - før du spiser den. Ideen her er at du vil bli for skamfull om du skulle lagre bilder at fetende mat, slik at du heller vil unngå å spise den.

Knips deg tynn

Ernæringsfysiologens kommentar: - Jeg har ikke hørt om å ta bilde av maten, men mange har hjelp av å føre dagbok.

Bruk mindre tallerkener

Ifølge den britiske avisen Telegraph, skal skuespillerinnen Liz Hurley sverge til dette trikset. Stjel podens barnetallerken og bestikk, og bruk dette når du spiser. På denne måten skal du greie å lure hjernen til å tro at du spiser mer enn du egentlig gjør, fordi tallerkenen ser full ut ...

Ernæringsfysiologens kommentar: - Det handler om å begrense mengden, mange trenger å lære dette på nytt, ofte forsyner man seg med mye mer enn man egentlig trenger. Det er dessuten dokumentert at middagstallerkenen har økt i størrelse fra 80-tallet og frem til i dag, så finn frem bestemors servise.

Fyll opp på suppe

Fyll opp magen med noe kalorifattig men fyllende, som suppe, før du inntar det egentlige måltidet ... Dette skal sørge for at du spiser mindre kjøtt og annet.

Ernæringsfysiologens kommentar: - Hvis man tenker at man drikker en kopp buljong eller litt suppe, så vil det jo fylle opp magen og gi en form for metthet. Så det er ikke noen dum ide å legge opp til å gjøre det før for eksempel middag.

Drikk vann

Et stort glass vann før hvert måltid, skal gjøre at magen din kjennes full og mett lenger, noe som igjen fører til at du spiser mindre.

Her er slankevannet

Ernæringsfysiologens kommentar: Mange opplever at det hjelper i forhold til å begrense matmengden.

Puss tennene

Frisker du opp tennene med en runde med tannbørsten før du skal spise, sender du signaler til hjernen om at du er ferdig med å spise, og dermed undertrykker du sultfølelsen. Puss tennene, altså - og matsuget forsvinner. Det at maten ofte ikke smaker noe særlig godt når munnen din er peppermyntefrisk, gjør ikke apetitten bedre.

Ernæringsfysiologens kommentar: - Dette fungerer på to måter, for det første bryter man sirkelen om at man er på vei til å spise noe, man bryter mønsteret på vei til kjøleskapet, så pusser man tennene i stedet. Og etter at man har pusset tennene, har man litt mindre lyst til å putte noe i munnen. Man får jo ikke lyst til å putte sjokolade i munnen rett etter at man har pusset tennene - det smaker jo ikke noe godt. Så dette er et godt råd.

Lurer kroppen slank

Bruk trange klær

Føler du klærne grave seg inn i magen og midjen, er det større sannsynlighet for at du hopper over desserten.

Ernæringsfysiologens kommentar: - Jeg tenker det selv av og til, at jeg skal tvinge meg til å bruke den buksa som er litt trang. Det er en effektiv reminder at man har satt seg et mål om å gå ned i vekt.

Bilde av deg selv

Dersom du ser rett på et bilde av deg selv hvor du ser veldig bra ut, hver gang du går for å finne en snack i kjøleskapet, skal den mentale assosiasjonen hjelpe deg til å lukke kjøleskapet uten å ha tatt ut noe ...

Ernæringsfysiologens kommentar: - Det er en hjelp til å holde fokus på målet ditt. Du vil gjøre en endring, vil gå ned i vekt. Det handler om å holde motivasjonen over tid. Dette kan være en kjempemotivasjon. Andre går på kurs, bruker målebånd eller vekt for å holde motivasjonen oppe.

Før matdagbok

En fersk studie av 1.700 frivillige viste at de som førte en matdagbok, tok av dobbelt så mange kilo som de som ikke gjorde det.

Ernæringsfysiologens kommentar: - Det er faktisk bevist at man spiser mindre om man fører matdagbok. Det øker bevisstheten rundt det man spiser. Om man har tenkt å spise en bolle, for eksempel, men så vet man at man må skrive det opp, så bestemmer man seg kanskje heller for å styre unna. Det er dokumentert at dette fungerer.

Disse pølsene gjør deg sunn