Spis mye av "lille" persille

Persille er et velsmakende krydder med mange gode medisinske egenskaper. Derfor bør vi spise mer av det, skriver lege og urtemedisiner Bernt Rognlien.

Spis mye av lille persille
Persille er en nyttig og velsmakende krydder, medisin og matplante som vi må spise mye mer av. Persille inneholder store mengder vitaminer og mineraler som jern, folsyr, kalsium, kalium og C-vitamin. Den har lang tradisjonell bruk i medisinen som vanndrivende, den reduserer hevelser og kan brukes mot urinsyregikt.

Av Bernt Rognlien
Lege, akupunktør og urtemedisiner

Persille har vært kultivert siden romertiden, den stammer fra Europa og landene i østre deler av middelhavet. De gamle romere og grekere brukte planten som vanndrivene, mot luftsmerter i fordøyelsen og for å fremme menstruasjonen. Fra gammelt av var det også kjent at persillen hadde evne til maskere og dempe sterke lukter, særlig lukt fra hvitløk.

Både blader, røtter og frø brukes. Av bladpersille har vi to varianter; kruspersillen og den flatbladede persillen. Bladene inneholder rikelig med antioksydanter, både flavoner og karotenoider, men også svært mye C-vitamin(190mg pr. 100gram -dvs. opptil 6x så mye som appelsiner). Stort inntak av mat med disse antioksydantene beskytter mot kreft, hjertesykdom, slag, grå stær med mer.

Innholdet av jern er svært høyt i persille - en neve bladpersille eller 25 gram inneholder like mye jern som 200 gram svinekjøtt. Det store innholdet av C-vitamin bidrar også til å øke jernopptaket. Persille er derfor et godt middel mot anemi og lav blodprosent. Det store innholde av folsyre stimulerer også oppbyggingen av røde blodceller.

Persille er en nyttig kalsium kilde særlig for de som spiser lite melkeprodukter. Innholdet av kalium er også høyt i persille. Å spise 25 gram daglig er nok for å øke både opptaket av jern, kalsium og folsyre, i tillegg til at det alene gir dagsbehovet av C-vitamin.

Et høyt folsyre innhold kan ikke bare beskytte mot ryggmargsbrokk tidlig i svangerskapet, men ser også ut til å være viktig for å redusere dannelsen av homocystein. Å redusere dannelsen av homocystein ser ut til å beskytte både mot hjertekarsykdommer og mot alzheimer.

Den vanndrivende effekten er tydelig etter å ha spist bare 25 gram frisk persille. Da stimuleres nyren, urinmengden øker og hevelser reduseres, i tillegg til at utskillelsen av urinsyre via nyrene øker. Dette er årsaken til at persille virker gunstig ved urinsyregikt og dårlig nyrefunksjon. Den vanndrivende effekten skylles først og fremst de flyktige eteriske oljene - aromastoffene i persille. De vanndrivende stoffene er det størst konsentrasjon av i frøene, noe mindre av i roten og minst av i bladene. Det er derfor først og fremst frøene og roten har vært brukt medisinsk, selv om også friske blad har samme effekt. De aromatiske stoffene demper også luftplager i fordøyelsen og kan i større mengder stimulere sammentrekninger i livmormuskulaturen, større mengder te av frøene skal derfor ikke gies til gravide. Det er derimot ikke farlig for gravide å spise bladpersille.

Bruk rikelig med persille i supper, sauser, salater og dressinger. Hakk og tilsett persille like før servering, da både smaker den best og innholder mest både av vitaminer og mineraler. Den Engelske TV-kokken Nigela har en fin salat oppskrift med bare bladpersille. Du tar en stor bunt bladpersille, river av eller klipper opp bladene, skjærer 1 rødløk i veldig tynne skiver å har over sammen med 4 spiseskjeer kapers. Til dressing presser du saften av en hel sitron over salaten og bruker i tillegg 5-6 spiseskjeer god kaldpresset olivenolje. Denne salaten kan varieres ved å bruke permesan, stekte baconstrimler, pinjekjerner eller andre ting sammen med eller i stedet for kapersen. Persille egner seg også godt til friske dressinger og sauser, da kan du bruke rikelig med persill, olivenolje, sitron eller balsomico, hvitløk, rosmarin eller annet krydder og kjøre det i en hurtimikser. En slik persille dressing egner seg godt til saus, dressing eller dipp både til kjøtt, kylling og fiskeretter.

Mozon.no, 21.08.2003