Spis mer og gå ned i vekt

Ønsker du å gå ned i vekt, trenger du ikke si farvel til all favorittmaten din. Smart mat er løsningen.

Er du blant dem som ønsker å gå ned litt i vekt før julestria begynner og du skal kle på deg julebordstasen? Da kan løsningen være å fortsette å spise mye av favorittmaten din, men velge mat med mindre «tetthet», ifølge amerikanske forskere.

Svensker spiser seg også ned i vekt!

I en verden der overvekt er et økende problem, er det likevel mange som klarer å opprettholde en sunn og normal vekt. Men er det slik at disse menneskene nekter seg selv mat og spiser mindre porsjoner? Du blir kanskje glad for å høre at svaret er nei!

En studie på 7 400 amerikanere, viser at de som spiser et kosthold bestående av mye grønnsaker, frukt og annen mat med mye vann, får i seg færre kalorier. Menn fikk i seg 425 færre kalorier, mens kvinner fikk i seg 275 færre kalorier, skriver helsenettstedet MSNBC.

Så hvordan gjør de det?

Et triks er å lære hvilken type mat som gjør deg mett, men som likevel inneholder få kalorier.

Amerikanske forskere har gjort forsøk på mennesker, ved å tilby dem forskjellige matvarer, og se på hva som fyller dem opp mest. De har også sett på om forskjellige kostråd kan hjelpe mennesker gå ned i vekt, og ikke minst, holde vekten. Forskerne har også analysert informasjonen fra store undersøkelser om hva amerikanere spiser.

Alle de forskjellige tilnærmingene har lært forskerne én ting: Hvis mesteparten av maten du får i deg er kaloririk mat, er det lett for at du overspiser og blir overvektig.

Og husk at du spiser mer på restaurant!

Så hvordan kan du spise mer og veie mindre?

Suppe og grønnsaker
Den delen av mat som i størst grad påvirker på hvor mye du spiser, er vann. Vann øker volumet og tyngden på maten, men uten å tilføye kalorier. Den gjør faktisk det motsatte og reduserer mengden med kalorier i en matvare. Matvarer som er rik på vann inkluderer grønnsaker, frukt og supper.

Studiene til de amerikanske forskerne viser at ved holde seg til et kosthold som består av denne type mat, med liten tetthet, kan hjelpe mennesker få i seg mindre kalorier, og likevel spise en tilfredsstillende mengde med mat.

Et tips er å spise en bolle med suppe eller en grønn salat før et måltid, for å redusere sultfølelsen.

Bli mett med riktig fett!

Et annet råd er å inkludere grønnsaker i yndlingsrettene dine. Tilføy grønnsaker som inneholder mye vann, som brokkoli, tomater og gulrøtter, til pastaretter, gryteretter og lapskauser. Du vil mest sannsynlig spise samme mengde mat, men blir mettere på færre kalorier, fordi retten er fylt med kalorifattige grønnsaker. Vi har jo en tendens til å forsyne oss med like store porsjoner, så hvorfor ikke redusere mengden med kalorier i maten?

Du kan også redusere mengden fett du får i deg ved å bruke mindre olje og bruke lettmelk istedenfor H-melk. Sørg alltid for å ha skapet fylt med en rekke sunne og kalorifattige matvarer, så unngår du å ty til nei-mat når du blir sugen på noe godt. Fokuser i tillegg på hva du KAN spise og ikke på hva du ikke kan spise.

Dette gjør du når søtsuget kaller!

 

Mozon.no, 12.11.2006