Spis en is

Isprodusentene får støtte fra selve Fedon Lindberg: Kos deg med en is på 17. mai!

Søte og fete godsaker er fy-mat for den som er opptatt av riktig kosthold.

Men selv om iskrem inneholder både sukker og mettet fett, kan du trygt kose deg med en is i sola i dag.

- Det vi spiser innimellom har fra minimal til ingen betydning for helsen og kroppsvekten, forutsatt at det vi spiser daglig er sunt og fornuftig.

- Små utskeielser innimellom kan faktisk være svært viktig for mentalhygienen og gjøre det lettere å opprettholde et sunt kosthold for øvrig, sier slankeguruen Fedon Lindberg til Mozon.

Gammel tradisjon
Is-produsenten Hennig-Olsen har laget iskrem i Norge siden 1924. I fjor solgte selskapet iskrem for over en halv milliard kroner, og marketingdirektør Espen Hennig-Olsen sier seg helt enig med Fedon Lindberg.

- Is kan du trygt spise! Jeg vil sitere Karl Evang som var den første helsedirektøren i Norge: Om du absolutt skal spise noe mellom måltidene så skal det være en is, sier Hennig-Olsen.

Det virker jo betryggende. Men barnebarnet til grunnlegger Sven Hennig-Olsen gir seg ikke der.

- Iskremen innholder rundt 12 prosent sukker og 9 prosent fløte. Men iskremen er jo pisket opp med luft for å gi den riktige konsistensen, så i realiteten er det ikke store mengdene.

- Om du sammenlikner en is med for eksempel sjokolade, brus eller peanøtter kommer vi veldig godt ut. Spesielt om du spiser en ren vanilje-is uten kjeks eller sjokolade på, forteller Hennig-Olsen.

God samvittighet
Det er få kostholdseksperter som vil anbefale iskrem til frokost, middag og kvelds. Men om du spiser en is en sjelden gang, er det ingen grunn til skamme seg over det.

- Om is er sunnere enn sjokolade eller peanøtter kan diskuteres og uansett er dette en lite relevant sammenligning så lenge det er snakk om noe man spiser sjeldent.

- Men når du først har bestemt deg for å spise noe som du ikke bør spise daglig, skal du i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet etterpå, mener Fedon Lindberg.

- Når det er sagt kan en iskrem med mindre fett, tilsatt løselig fiber og uten sukker være et ganske sunt valg som dessert eller som en del av et mellommåltid sammen med bær og nøtter eller revet mørk sjokolade. Slik lavglykemisk, fiberberiket iskrem uten sukker finnes nå i Norge, forteller Lindberg til Mozon.

 

Mozon.no, 17.05.2005