Studien er en av de største noen sinne som ser på sammenhengen mellom omega 3-fettsyrer og hjertesvikt hos menn.  Foto: Colourbox.com
Studien er en av de største noen sinne som ser på sammenhengen mellom omega 3-fettsyrer og hjertesvikt hos menn. Foto: Colourbox.comVis mer

Spis dette da, mann!

Viktig for menn som vil unngå hjertesykdom.

Og den bør være fet....men du bør holde deg til moderate mengder.

Ny forskning viser at menn som spiser laks eller annen fet fisk en gang i uken, reduserer risikoen for hjertesvikt. Men den viser også at de som spiser større mengder, ikke reduserer risikoen.

Studien er en av de største noen sinne som ser på sammenhengen mellom omega 3-fettsyrer og hjertesvikt hos menn.

- Tidligere forskning viser at inntak av fet fisk og omega-3 fettsyrer kan redusere risikoen for en rekke hjerterelaterte tilstander som å få ned mengden fett i blod (triglyserider) og redusere blodtrykket. Det kan forklare forholdet mellom fettsyrer og redusert risiko for hjertesvikt i studien vår også, sier førsteforfatter Emily Levitan ved Beth Israel Deaconess Medical Center, ifølge Eurekalert.

Er omega-3 mulig uten fisk?
Spis med hjertet
Tid for tran
Omega-3 bløff?

Hjertesvikt er blant de vanligste årsakene til sykehusinnleggelse blant pasienter over 65 år. Typiske tegn på hjertesvikt er trøtthet, problemer med å gå, uregelmessig hjerterytme og hosting.

Svenske testpersoner

I studien fulgte forskerne nesten 40.000 svenske menn mellom 45 og 79 år fra 1998 til 2004. Forskerne fulgte nøye med på kostholdet deres og sykehushistorien deres, samt årsak til eventuell død ble også registrert. I løpet av studieperioden fikk 597 av mennene hjertetrøbbel (de hadde ikke hatt liknende problemer før) og 34 menn døde.

Ved gjennomgang av all dokumentasjonen, så forskerne at risikoen for å utvikle hjertetrøbbel var 12 prosent mindre hos mennene som spiste fet fisk, som laks, makrell og sild, en gang i uken, sammenliknet med mennene som ikke spiste noe fet fisk. Dette forholdet viste seg imidlertid ikke å være statistisk signifikant.

Men de fant også et forhold som var statistisk signifikant, og det var hos menn som fikk i seg omega-3 fettsyrer gjennom blant annet torskelever og fiskeolje. Menn som spiste omkring 0,36 gram av dette per dag hadde 33 prosent mindre risiko for å få hjertetrøbbel sammenliknet med dem som spiste lite eller ikke noe fiskeolje.

Les også: Unge kvinner med hjertetrøbbel
Hjertetrøbbel dreper flest

- Vi delte mennene i fem grupper, basert på deres inntak av fet fisk. Den første gruppen spiste lite eller ikke noe fet fisk, og i den andre enden av skalaen var den femte gruppen som fikk i seg over tre porsjoner fet fisk i uken. Den ”midterste” gruppen som spiste en porsjon fet fisk i uken hadde 12 prosent redusert risiko for hjertesvikt. De neste to gruppene imidlertid, som spiste enten to porsjoner i uken eller mer, hadde nesten samme risiko for hjertesvikt som personene som ikke spiste noe fisk, sier Levitan.

Samme resultat med fiskeolje

Funnene var de samme når forskerne så på inntaket av fiskeolje. Den midterste gruppen, som konsumerte 0,36 gram med omega-3 fettsyrer om dagen hadde 33 prosent mindre risiko for hjertesvikt. Mennene som spiste mer, over 0,46 gram per dag, hadde samme risiko for å utvikle hjertesvikt som de som spiste lite eller ikke noe fiskeolje.

Slik får du hjertet til å fikse seg selv

Levitan forklarer at det kan ha vært helt tilfeldig at de mennene som spiste mye fet fisk og fikk i seg høye doser omega-3 fettsyrer, hadde like stor risiko for å få hjertesvikt som dem som spiste lave mengder. Alternativt kan mennene som spiste mer fisk i utgangspunktet ha hatt dårligere helse, og prøvde å forbedre den ved å spise mer fisk.

Forskeren konkluderer med at studien støtter de eksisterende anbefalingene om et moderat inntak av fet fisk. De amerikanske myndighetene anbefaler fet fisk to ganger i uken. Anbefalingene i Norge sier også at vi skal spis fet fisk to ganger i uken.