Spis deg yngre

På jakt etter å se yngre ut i sommer? Da kan vi foreslå at du spiser følgende:

Vann. Det er viktig å drikke vann for å gi huden fuktighet. Er huden hydrert vil eksisterende rynker bli mindre synlig. Men husk at det hjelper ikke bare med et lite glass til middagen. Anbefalingene er å drikke mellom 6-8 glass om dagen, og enda mer hvis du trener.

Ferske tomater. Disse holder huden elastisk. Tomater er fulle av antioksidantene vitamin A og C, i tillegg til andre næringsstoffer som hjelper mot kreft. Antioksidantene beskytter hudens kollagen, som er proteiner som finnes i huden, samt forhindrer at frie radikaler gjør skade på cellene våre. Frie radikaler er reaktive stoffer som dannes naturlig i kroppen vår.

Bær. Hvis du vil unngå rynker, bør du satse på å spise mer bær. De er en god kilde til såkalte polyfenoler, en antioksidant som skal virke mot aldring. Blåbær egner seg særlig godt, og det er ikke mye som skal til: Spiser du en håndfull med bær om dagen får du i deg nok vitamin C til at huden klarer å bygge opp nytt kollagen, som får huden din til å holde seg ung.

Sardiner. I kampen mot rynker er det også fornuftig å spise mye sardiner, sammen med makrell og laks. Da får du i deg omega-3 fettsyrer og unngår at frie radikaler angriper kollagenet. Hvis du ikke liker fisk, kan du dekke behovet med tran (ta gjerne kapsler), nøtter eller hampefrø. Fet fisk og nøtter inneholder også sink, som kan hjelpe mot akne.

Mørkegrønne grønnsaker. Du reduserer farten på aldring ved å spise mørkegrønne grønnsaker. Salat, grønnkål og spinat er fulle av antioksidanter. De er i tillegg også en god kilde til jern når de spises sammen med mat rik på vitamin C. Kvinner som ikke får i seg nok jern er mer utsatt for å få mørke ringer under øynene.

Husk at huden aldres i sola!

Kilde: Mirror.co.uk

 

Mozon.no, 14.07.06