Jordbær skal hjelpe til med å gi glattere hud. Foto: Colourbox
Jordbær skal hjelpe til med å gi glattere hud. Foto: ColourboxVis mer

Spis deg til sunnere hud

Jordbær, fet fisk, korn og grønnsaker kan gjøre underverker.

Skal vi tro reklamen, finnes det mange veier mot sunnere hud. Det finnes spesielle drikker, spesielle tabletter og spesielle hudpleiebehandlinger som skal gi strammere, glettere, renere, fuktigere, tørrere, glødende, jevnere, brunere, gyldnere hud. Ja, det finnes remedier for det meste.

Fuglebæsj skal ta knekken på rynkene

Men dette koster gjerne skjorta , og mer til.

Helsemagasinet Life har kommet med noen enkle spisetips, hvor det du putter i munnen reflekteres i huden. Jordbær skal for eksempel hjelpe deg på veien mot glattere hud, mens fete fisker og nøtter skal forebygge rynker.

Mange av disse rådene er vitenskapelig testet ut, men én vitenskapelig studie er ikke noe fasitsvar på at det virker eller ikke. Men det kan selvsagt antyde hvorvidt noe kan hjelpe, eller om det er stang-ut.

Dine øvrige livsstilsvaner og spisevaner kan selvsagt også spille en rolle. Spiser du masse søtsaker som vanligvis ville gitt deg masse kviser, og kompenserer med helkornprodukter som skal hjelpe deg til klarere hud, så er det kanskje mulig at vinninga går opp i spinninga.

Men her er spiserådene som skal hjelpe deg til en sunnere hud. Følger du disse rådene, er det gode sjanser for at du får en sunn kropp med på kjøpet, også.

Glatt struktur

Dette bør du spise: Jordbær, sitrusfrukt, rød paprika, brokkoli.

C-vitaminer skal være vitale for produksjonen av collagen, som er hudens støttemur, sier Toby Amidor, ernæringsdirektør i DietTv.com i New York, til helsemagasinet Self. Et sterkt støttende lag hjelper til med å rette ut det som er på toppen og forebygger rynker. Spis to kopper frukt og en kopp rød paprika eller brokkoli hver dag.

Solbeskyttelse

Dette bør du spise: Solsikkefrø og mandler.

Disse frøene og nøttene er stappfulle med E-vitaminer. Samtidig beskytter antioksidanter huden for UV-strålenes frie radikaler. E-vitaminene beskytter cellenes ytre membran, sik at cellene holder seg friske. Pluss, sterke membraner holder vannet inne, og huden holder seg fuktig. Spis to spiseskjeer frø fra belgfrukter eller 23 mandler daglig.

Frisk hudfarge

Dette bør du spise: Mørk oransje, skoggrønne og røde grønnsaker.

Naturlig brun fra innsiden

Squash, søtpoteter, mango, gulrøtter og spinat er fulle av antioksidantet betakaroten. Kroppen din forandrer det til A-vitamin, som regulerer cellefornyelse og -produksjon så hudens overflate er glatt. Spis tre kopper om dagen.

Ungdommelig glød

Dette bør du spise: Beriket kornblanding, magert kjøtt, svin, østers, fjærfe.

Med disse matvarene får du sink og jern, som er mineraler som hjelper huden til å fungere. Sink bidrar blant annet til celleproduksjon. Røde blodceller trenger jern for å bære øksygen til huden, som bidrar til at huden gløder. Spis en kopp kornblanding, en håndfull kjøtt eller fjærkre eller tre østers om dagen, anbefaler Self.

Duggklar hud

Dette bør du drikke: Vann.

Hudceller inneholder hovedsakelig vann, og dersom du er dehydrert vil huden se og føles uttørket også. Men nyere forskning viser at du ikke trenger åtte glass om dagen - drikk heller når du føler deg tørst, og kanskje seks kopper om dagen.

Færre rynker

Dette bør du spise: Villaks, atlanterhavsmakrell, valnøtter.

Du får omega 3 også i tran: Se pristesten her

Disse matvarene inneholder mye omega-3-ferrsyrer, som nedkjemper betennelder i kroppen forårsaket av stress og sol. Forskningen er ufullkommen på dette området, men en studie biste at eldre mennesker som spiste mer fisk og grønnsaker gjennom livet, hadde færre rynker enn de som spiste mer kjøtt. Spis 142 gram fisk per uke, og på øvrige dager spis 28 gram valnøtter eller to omega 3-egg.

Klarere hud

Dette bør du spise: Hvete helkorn og korn

Åtte av ti unge plages av kviser

Australske forskere har funnet at en lavglykemisk diett, med blant annet mer helkorn og proteiner , kan redusere akne. Det kreves flere studier for å bevise at det er en sammenheng her, men grønnsaker og helkorn er vel neppe ansett som usunt uansett. Sikt deg inn mot tre porsjoner om dagen, hvor en porsjon er en skive brød eller en halv kopp kokte korn.