Et glass melk før sengetid skal være søvnfremmende. Foto: Colourbox
Et glass melk før sengetid skal være søvnfremmende. Foto: ColourboxVis mer

Spis deg til god nattesøvn

Seks tips.

Problemer med nattesøvnen? Tar det lang tid før du sovner eller våkner du flere ganger i løpet av natten uten noen som helst årsak?

Ifølge forskning er det mulig å spise seg både smart og sexsulten, så selvsagt bør det være mulig å spise seg trøtt og søvnig også ... bare ikke spis for mye - å ligge og gulpe på en fotball av mat, fremmer vel alt annet enn god nattesøvn ...

Slumring gjør deg trøttere

Her er seks tips til hvordan du kan spise deg til bedre nattesøvn.

  1. Melk med honning ...
    Et glass varm melk med honning før sengetid, kan være godt for både psyken og søvnen. For dette er ikke bare en myte - ifølge forskningen skal det også funke. Melk og forsåvidt andre meieriprodukter inneholder aminosyren tryptofan, som har en avslappende effekt - og som altså fremmer søvn. Honning er også rik på tryptofan, så her får du en skikkelig bombe.

    Andre matvarer som er rike på tryptofan er fjærkre, bananer og havre.

    Spis deg smart

  2. En skål frokostblanding
    Frokostblanding er rik på kullhydrater, og øker tryptofan-innholdet i blodet. Sammen med et glass melk, forsterkes prosessen. Husk bare å styre unna sukkerbombene, som mange frokostblandinger er. Lag din egen, eller les innholdsdeklarasjonen.

    Havrekjeks eller yoghurt er andre kullhydratrike matvarer med samme gunstige effekt på tryptofan-innholdet.

  3. Snack
    Dette må være en gladmelding til alle som sniker til seg en liten snack sånn på kvelden. En liten matbit før sengetid kan øke trøtthetsfølelsen og gi økt ro for deg som lider av søvnløshet. Men det er snakk om en liten snack - spiser du for mye, gjør det mer skade enn gavn.

    Avslutt store måltider minst fire timer før du skal i seng, og unngå sterkt krydret mat - dette kan gi deg ubehagelig hjertebank.

    Spis deg sexsulten

  4. Se opp for koffein
    Du holder deg kanskje unna kaffen på kveldstid, men husk at det også finnes koffein i andre matvarer, som sjokolade, te, cola mm. Det finnes også medisiner som inneholder koffein, sjekk innholdsdeklarasjonen dersom du tar medisiner jevnlig og samtidlig sliter med nattesøvnen. Sjekk innholdsvedlegget for bivirkninger som søvnløshet.

  5. Nei takk, nightcap ...
    Alkohol på kvelden kan kanskje få deg til å sovne raskt, men søvnen er ikke av den gode typen. Du har kanskje selv opplevd det; du våkner ofte, får mareritt, svetteanfall og hodepine. Dropp drinken, om du vil sove godt.

  6. Ikke drikk etter åtte
    Styr unna alkohol, og ikke drikk væske overhodet etter kl 20 - eller i alle fall kun i små mengder. Det er få ting som er så irriterende som å måtte gå på do flere ganger i løpet av natten.
Spis deg søvnig

Kilder: iForm.dk, fpn.dk, WebMD.com