SEXY:Riktig mat kan gi et kick for sengehyggen. Foto: Colourbox.com
SEXY:Riktig mat kan gi et kick for sengehyggen. Foto: Colourbox.comVis mer

Spis deg til bedre sex

Spis deg til lyst! Med riktig kosthold går sexen bedre. Og oftere.

« Sex handler egentlig om sirkulasjon.»


"Godt for kroppen, godt for hjertet", lyder et velkjent slagord i en norsk reklamefilm. I neste ledd finner vi "godt for hjertet, godt for penis", skal vi tro Dr. John Mulhall ved New York Presbyterian.

Makrell og laks høres kanskje ikke ut som det mest spennende hvis du skal overraske kjæresten med en romantisk middag. Men har du planer om å ta desserten på soverommet, kan litt Omega-3-rik fisk gjøre underverker.

Har det blitt mindre bevegelse under dyna i det siste? Her er 12 tips som gir deg lysten tilbake.

Sexlysten henger nemlig tett sammen med hva vi putter i oss av mat og drikke. Mens sjokolade og vin ikke er stort mer enn tomme kalorier, setter havets feite delikatesser virkelig fart på nervesystemet og sirkulasjonen. Den samme effekten kan du også få av multivitaminer og mineraler.

- Sex handler egentlig om sirkulasjon, sier Dr. Barbara Bartlik ved Cornell Medical Center til msnbc.com.

Trenger du en seksuell oppkvikker? Hva med en fridag i sengen?

Hot med hvetemel

Mat full av den naturlige aminosyren L-Arginine er også bra for sirkulasjonen, og flere studier viser at L-Arginine er med på å forbedre menns seksuelle funksjon.

Neste gang du er ute og handler, er det bare å fylle opp vogna med hvetemel, peanøtter, valnøtter, meieriprodukter, hvitløk, rotgrønnsaker og frø og lage en skikkelig sexbombe av et måltid.

Det er sannsynligvis et godt tips til amerikanske menn også, som brukte nesten 1,2 milliarder kroner på Viagra i 2005.

Sats på soya

For kvinnene kan soya være det magiske ordet. Bønnen binder østrogenreseptorer som hjelper til med å holde vaginalområdet fuktig og bekjemper symptomer som dukker opp i overgangsalderen.

Kvinner som har hatt brystkreft, må imidlertid være forsiktige med soyainntaket, siden det kan øke risikoen for at kreften kommer tilbake igjen.

- Fra ereksjonens standpunkt, vil alt som er godt for hjertet også være godt for penis, sier Mulhall til magasinet MSNBC.

Hjertet er for eksempel ikke spesielt glad i mettet fett. Det er heller ikke penis: For mye mettet fett kan tette igjen blodårene og dermed føre til dårlig blodtilførselen til kjønnsorganene.

Forskning viser også at overvekt er en risikofaktor for ereksjonsproblemer og lavt testosteronnivå. Går du ned i vekt, får du mer testosteron, og mer testosteron gir økt seksuell funksjon.

Men for lite fett er heller ikke bra, for du behøver fett for å produsere hormoner. Da er trikset å holde seg til det sunne fettet som finnes i for eksempel laks, nøtter og olivenolje og virkelig smøre sexmaskineriet.

Artikkelen er delvis basert på en artikkel publisert i desember 2006