Vis mer

Spis deg søvnig

Sliter du med nattesøvnen? Her er maten som garantert henter fram Jon Blund:

Sliter du med å få tilstrekkelig med søvn hver natt? Og du kan ikke huske sist du sov 7-8 timer i strekk?

Da kan løsningen være å ta turen til kjøkkenet, og nyte en eller to av matvarene fra listen under. Riktig mat kan nemlig løse opp spenninger i stramme muskler, redusere høy tankeaktivitet og sette i gang produksjonen av søvnhormonene serotonin og melatonin:

Les også: Hele to av ti nordmenn lider av søvnproblemer.

Bananer: Bananer er mer eller mindre sovepiller med skall. I tillegg til at bananer inneholder serotonin og melatonin, inneholder den også magnesium, som roer muskulaturen.

Visste du at bananer også kan bidra til å unngå slag?

Kamillete. Å drikke en kopp med kamillete er en utmerket måte å bli søvnig på, da den har en beroligende effekt. Kamillete er den perfekte naturlige motgiften mot rastløse hoder og kropper.

Urtete kan også hjelpe mot andre plager som forkjølelse og PMS-smerter:

Varm melk. Dette er ikke en myte. Melk inneholder tryptofan, en aminosyre som har en avslappende effekt, i tillegg til kalsium som bistår hjernen til å bruke tryptofan. Varm melk har også et psykologisk aspekt - vi tenker på spedbarnsalderen da en flaske varm melk betydde: Slapp av, nå går alt bra.

Og ikke bare det. Melk kan også gjøre deg slank:

Honning. Tilsett litt honning til den varme melken eller urteteen. Mens sukker virker stimulerende, vil glukose, som finnes i honning, fortelle hjernen at den skal blokkere orexin. Det er en nevrotransmitter som forskere nylig har oppdaget, som knyttes til våkenhet og økt bevissthet.

Poteter. En liten bakt potet vil ikke gi kjempe utslag på blodsukkeret. Dessuten renser den kroppen for syrer som kan forstyrre bedøvende triptofan. For å forsterke den beroligende effekten, kan du mose poteten med varm melk.

Les mer om potetens gode egenskaper:

Havre. Havre er rik på søvnfremmende melatonin. En liten bolle med varm havregrøt, i tillegg til en dæsj sirup er både godt og koselig. Og er du fysen i tillegg, så er dette et nokså mettende lite måltid.

Mandler. En håndfull mandler er både godt for hjertet, i tillegg til at nøttene kan fremme søvnighet. Det er fordi de inneholder både triptofan og muskelavslappende magnesium.

Linfrø. Når du føler deg nedfor og blir holdt våken av dette, kan det være fornuftig å toppe havregrøten med to spiseskjeer linfrø, på kveldstid. De er rike på omega-3 fettsyrer og vil få deg i bedre humør. Og da blir det kanskje lettere å sovne...

Les også: Sunt med nøtter

Helkornbrød. Tar du en skive ristet brød sammen med litt te og honning, frigis insulin, som hjelper tryptofan å nå hjernen. Her blir aminosyren omgjort til serotonin, og kroppen vil sakte men sikkert begynne å gi beskjed om at tiden er inne for å legge seg.

Noen eksperter sier imidlertid: - Bort med brødet!

Kalkun. Kalkun er den kilden som er rikest på tryptofan. Men vær oppmerksom på at aminosyren kun virker på tomme mager, så det er ikke på grunn av tryptofan at du blir søvnig etter en kjempestor kalkunmiddag! For at tryptofan skal virke må det i tillegg være noen karbohydrater i systemet, og ikke mengdevis med proteiner. Så legg en kalkunskive eller to på litt ristet brød på kvelden, og du er i ferd med å spise en av de beste søvndyssende midlene du kan finne på kjøkkenet.