Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Spis deg smart

Neste gang du dytter i deg sprø ribbesvor er det ikke bare vekta du bør ha dårlig samvittighet for...

«For lite omega 3 kan gi depresjon, dårlig hukommelse, lav IQ, lærevansker, dysleksi og andre mentale plager.»


Kostholdet ditt spiller nemlig en veldig viktig rolle for det som foregår i topplokket også. Feil mat kan gjøre deg gretten, sur og trøtt. Riktig mat kan derimot være den reneste mirakelkuren.

- Ved å spise riktig kan du øke IQ-en din, få bedre humør, bli mer emosjonelt stabil og skjerpe hukommelse og konsentrasjon, sier ernæringsterapeut Ane Stigar ved Heggeli Helhetsmedisin til magasinet Bedre Helse.

Det er kanskje flere av oss som trenger en dose av dette midt i julegaverushet...

Les også: Dropp de dårlige matvanene

Nøtter, bønner og brokkoli
Dersom du vil sette hjernen i høygir, er det tre ting du bør sørge for å få i deg nok av, ifølge Stigar. Det er næringsrik mat som stabiliserer blodsukkeret, vann som forhindrer dehydrering og oksygen som øker sirkulasjonen.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Og i den næringsrike maten bør det være aminosyrer. De er nemlig nødvendige for at hjernecellene skal kunne kommunisere med hverandre. Her er de tre viktigste aminosyrene og maten du finner dem i:

Les også: Gap opp for bedre hukommelse

  • Acetyl cholin påvirker hukommelse og atferd. Finnes i blant annet eggeplommer, peanøtter, hvetekli, lever, fisk, ost, brokkoli, spinat og blomkål.

  • Dopamin påvirker hukommelse og læring. Finnes i kjøtt, melk, fisk, bønner, nøtter og soyaprodukter.

  • Serotonin påvirker søvn, humør, appetitt, følsomhet og følelse av velvære. Finnes i karbohydrater som pasta, korn, stivelsesrike grønnsaker og poteter.

    Les også: Slik blir du supersmart

    Fattig fett-trøst
    Fett er også viktig for at hjernen skal fungere, og omega 3-fettsyrene er spesielt viktige.

    - For lite omega 3 kan gi depresjon, dårlig hukommelse, lav IQ, lærevansker, dysleksi og andre mentale plager, forteller Stigar til Bedre Helse.

    Hjernens fettbehov er nok dessverre likevel ingen trøst for ribbeelskere med dårlig samvittighet i disse julebordtider. Det er nemlig i fisk som laks, sardiner, ørret, tunfisk, makrell og ansjos at vi finner det riktige fettet.

    Les også: Bli slank med rett fett

    Fastfood-fella
    Dersom du har planer om å skynde deg av gårde til kjøpesenteret like etter jobb, bør du være ekstra oppmerksom og passe deg for fastfood-fella. For det er gjerne når vi er stresset at vi gjør de største feilene, ifølge Stigar. Da stapper vi i oss mye fet og søt mat og usunn drikke, blodsukkeret svinger og kroppen kommer i ubalanse.

    Med noen endringer i kostholdet vårt kan vi alle bli litt mer våkne i det daglige, lover ernæringsterapeuten. Hun råder oss til å starte dagen med en frokost, lunsj og mellommåltid for å sørge for stabil energi og et balansert blodsukker.

    - Du kommer til å få masse energi og klare å yte maksimalt, både fysisk og mentalt. Smartere enn det blir du ikke, mener Stigar.

    Les også: Trøstespiser av julestress

    Kilde: Bedre Helse