Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Spis deg sexsulten

Stressa? Akkurat født et barn? Lagt på deg? Har du i tillegg liten sexlyst? Løsningen kan ligge på tallerkenen din.

Det er ingen hemmelighet at mange kvinner sliter med sexlivet og har lyster som en berg-og-dal-bane. Årsaken kan være alt fra sykdom, overgangsalder og vektøkning til dårlig kosthold, stress og psykologiske faktorer.

Manglende sexliv kan få alvorlige konsekvenser for forholdet, og for legemiddelindustrien har denne tilstanden blitt en ekte gullgruve. Potenspillen Viagra har for eksempel en omsetning på 15,6 milliarder kroner på verdensbasis.

Les også: Flere unge menn tar Viagra

Men slike preparater er ikke tilgjengelig for alle kvinner, for eksempel fordi de er på resept eller gir bivirkninger. Løsningen for mange kan dermed ligge i matveien.

Den orgasmiske dietten
En ny vitenskapelig dokumentert diett fra USA antyder at en kombinasjon av fettsyrer, mørk sjokolade og et begrenset inntak av karbohydrater kan få sving på sakene.

Marrena Lindberg, som har skrevet boken ”The Orgasmic Diet” påstår at de fleste kvinner ikke trenger medikamentell behandling for å gjenoppdage sexlysten sin.

- Vanligvis behandles manglende sexlyst som et psykologisk problem. Min erfaring er imidlertid at flere tilfeller kan knyttes til kosthold og ernæring. Og kvinnekroppen reagerer bedre på kosthold enn terapi, sier hun til The Daily Mail.

Gjennom egne forsøk og omfattende forskning har Lindberg utarbeidet fire enkle trinn som vil øke lysten i løpet av få dager.

Maten som må til

Trinn 1. Øk inntaket av fiskeolje. Spiser du mer fisk, øker blodgjennomstrømmingen - som er viktig for lysten. Men Marrena Lindberg minner likevel om at det ikke hjelper å stappe i seg sardiner og laks, for du trenger et høyt inntak av forskjellige omega 3-fettsyrer.

- Du må ta 1.700 mg av EPA og 1.300 mg av DHA hver dag. Det er mye, og betyr at du må ta tilskudd som inneholder de nødvendige aktive ingrediensene, sier hun.

To måltider fet fisk dekker behovet, mener imidlertid Mattilsynet. Les mer her: Finn veien i omega-3-jungenelen:

Lindberg anbefaler også et par ruter med mørk sjokolade om dagen. Som fiskeolje, har mørk sjokolade også vist seg å øke utskillelsen av dopamin. Det er et signalstoff som overfører impulser mellom nerveceller, og kan styre seksuell atferd.

Les også: Sjokolade danker ut kyssing:

Trinn 2. Pass på serotoninnivået. Røyk, kaffe, ginseng og mange karbohydrater øker kroppens serotoninlagre. Serotonin er et annet viktig signalstoff, som man antar er viktig for regulering av blant annet humør, søvn, seksualitet og appetitt.

Koffein kan gi kvinner økt sexlyst

Men for mye serotonin kan imidlertid gi motsatte effekt. Da vil du fokusere på alt du har og gjøre, og finne det vanskelig å roe batteriene og komme i romantisk humør.

Ved å unngå for mye koffein og andre stimulanter som røyk og søt og stivelsesrik mat, holder du serotoninlagrene på et normalt nivå, og lysten vil øke.

Trinn 3. Mer testosteron. Mange studier viser at kvinner med høy sexlyst har mer testosteron i kroppen. Og kvinner trenger dette mannlige kjønnshormonet. Testosteron lages blant annet i eggstokkene, men undertrykkes av kjemikaliet globulin.

Ved å minimere globulinmengden i kroppen, vil testosteronnivåene bevares. Den beste måten å gjøre dette på er å spise litt proteiner til hvert måltid, kutte ned på stivelsesrike og søte karbohydrater og heller satse på frukt og grønnsaker.

Sørg også for et tilstrekkelig inntak av sink og magnesium på henholdsvis 7 mg og 300 mg daglig, oppfordrer Lindberg.

Trinn 4. Andre matvarer. For å øke sexlysten bør du i tillegg satse på følgende kostråd: Sørg for at 30 prosent av måltidene dine består av proteiner. I tillegg bør 30 prosent av ditt totale kaloriinntak være fett - og helst av typen enumettet, som nøtter, mandler og kylling. Resten av kostholdet ditt bør bestå av karbohydrater, men unngå loff, sukker og poteter, og spis mye frukt og grønnsaker som sørger for sunne serotoninlagre.

Slik får du økt sexlyst gjennom naturmidler