Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Spis deg gladere

Vintermuggen? Denne antidepressivaen finner du i kjøleskapet.

Vinteren har en egen evne til å trekke munnvikene våre nedover. Det er naturlig å henge litt med hodet når det er mørkt, kaldt og sola er gjerrig med strålene, men det går an å gjøre noe med tilstanden.

Les også: Lys mot vinterdepresjon

Enkelte næringsstoffer har den egenskapen at de kan påvirke humøret ditt i positiv retning.

Dette bør du få i deg nok av:

Folat

Forskning har vist at et kosthold fattig på folat eller folsyre kan føre til depressive reaksjoner.

Belgfrukter, grønne grønnsaker og lever har et høyt folat-innhold, så inkludér gjerne dette i kosten. Videre er kornprodukter, grønnsaker, surmelksproduker og sitrusfrukter gode kilder. Voksne trenger 0,3 milligram folat daglig. Gravide trenger 0,4 milligram.

Stresser du mye på jobb? Da er du ekstra utsatt for depresjon

Komplekse karbohydrater

Karbohydrater er fine fordi de øker serotonin-nivået ditt. Serotonin er et signalstoff i hjernen, og det spiller en sentral rolle i kontrollen av humøret.
Vitenskapelige studier har vist at folk som går på dietter som er fattige på karbohydrater ofte blir sure og lei seg.
Spis gjerne bakte poteter, fullkornbrød og sunne frokostblandinger. De inneholder langsomme, eller komplekse, karbohydrater som kroppen bruker tid på å jobbe med.
Kjappe karbohydrater som finnes i potetgull, hvitt brød og cornflakes anbefales ikke, da for mye av dem kan medføre vektøkning.

Selen

Forskere ved universitetet i Wales har knyttet mangel på selen i kosten til økt risiko for angst, depresjon og trøtthet. Selen finnes i fullkornprodukter, kjøtt og fisk.

Anbefalt daglig inntak av selen er 50 mikrogram for menn og 40 mikrogram for kvinner. I Norge er selenmangel sjelden et problem, vi spiser som regel nok av matvarer rike på selen.

Ikke gjør dette

Ikke gå sulten. Er du kronisk sulten, enten fordi du prøver å slanke deg, ikke har matlyst eller ikke har tid til å spise, vil humøret ditt lide for det. Du har kanskje lagt merke til hvor oppfarende og irritable folk på strenge dietter kan være? Det er fordi blodsukkernivået blir for lavt til at nivået av serotonin i hjernen kan opprettholdes.

Vær forsiktig med dette

En kopp kaffe eller to er gjerne oppkvikkende, men for mye kaffe kan gjøre deg oppfarende og nervøs. Det er koffeinet i kaffen som har denne effekten. Te og en rekke leskedrikker inneholder også mye koffein, så ikke overdriv bruken.

Er du smådeppa bør du heller ikke bruke alkohol for å komme i bedre humør. Får du en positiv effekt vil den være kortvarig. Når du blir edru igjen kan imidlertid tilværelsen synes enda mørkere enn før.