Spis deg frisk

Er du glad i å spise, men ikke fullt så glad i helsekostprodukter og vitamintilskudd? Her er kostholdstipsene som holder deg sunn og frisk.

Et kosttilskudd med vitaminer og mineraler kan være smart for å holde seg frisk og sunn. Men du trenger ikke å knaske tilskudd om du passer på at kostholdet ditt inneholder mange forskjellige næringsstoffer.

- Mat kan være som medisin. Det kan forhindre alt fra benskjørhet til forkjølelse, sier Birgitta Sundberg, prosjektleder på Centrum för klinisk prövning av livsmedel, til Expressen.

Her er tipsene til sunn og helsebringende mat:

Ting som gror
Linfrø, alger, erter og korn som rug og havre kan beskytte mot brystkreft og prostatakreft. I tillegg kan det beskytte mot benskjørhet.

Gulrøtter
Forbedrer synet. Inneholder mye karoten, som omgjøres til vitamin A i kroppen.

Yogurt
Bra for magen. Yogurt inneholder mikroorganismer som beroliger tarmen.

Melkeprodukter
Inneholder B-vitaminer, som er bra for hår og negler. I tillegg inneholder det kalsium, som forebygger mot benskjørhet. Ost har en spesiell høy konsentrasjon av kalsium, fordi vannet er fjernet.

Soyaprodukter
Inneholder soyaprotein, som senker kolesterolet i blodet.

Smart mat
Eggeplomme, nøtter, lever og spinat gir deg bedre konsentrasjonsevne. Inneholder kolin, som øker prestasjonsevnen psykisk og fysisk.

Kornprodukter
Reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og kan beskytte mot kreft. Spis ulike korntyper for å få i deg ulike kostfibre.

Omega 3
Laks, makrell, ål og sild inneholder omega 3-fettsyrer. Det senker blodfettet og blodtrykket. Er bra mot hjerte- og karsykdommer.

Vitamin C
Frukt som appelsin, kiwi, jordbær, bringebær og brokkoli holder huden din pen og beskytter mot infeksjoner. Inneholder vitamin C, som oppfører seg som antioksidanter i kroppen.

Grønt og godt
Spinat, brokkoli, aspargis, grønn salat, mais, nesle og persilleblad inneholder folsyre, som er nødvendig for gravide.

 

Mozon.no, 12.09.2005