Ikke la influensaen slå knockout på deg. Foto: colourbox.com
Ikke la influensaen slå knockout på deg. Foto: colourbox.comVis mer

Spis deg frisk

Ta knekken på influensaen. Her er maten som styrker immunforsvaret.

Sommeren er som regel ikke den mest utsatte årstiden når det gjelder influensa, men akkurat i år gjør svineinfluensaen som sniker seg innpå oss situasjonen litt mer spesiell.

Les også: Svineinfluensa farligere for fete

Influensavirusene endrer seg for hvert år, og det gjør det vanskelig for immunforsvaret vårt å bekjempe dem. Men hvis du følger disse rådene fra helsenettstedet Health24 kan du gi de sykdomsbekjempende cellene dine best mulige odds for å ta knekken på de lumske basillene.

Generelle forholdsregler

  • Influensavaksine er ingen dum idé for små barn, eldre, syke og personer som bor i store bofellesskap som militærkaserner eller studenthjem. Vaksinen er enkel å få tak i og koster ikke mye. Denne vaksinen er imidlertid til liten nytte ved svineinfluensa. Men det jobbes heldigvis på spreng med å også utvikle en vaksine mot denne skumle influensaen, og ifølge forskerne er den trolig snart klar.

  • Et godt råd er å forsøke å ikke komme i kontakt med smittede venner, familie og kolleger - men det er lettere sagt enn gjort. De fleste er nemlig mest smittefarlige før sykdommen bryter ut. Men du bør likevel holde deg hjemme hvis du har blitt syk, slik at du ikke sprer basillene mer enn nødvendig. Dette er ikke bare hensynsfullt overfor vennene og kollegene dine, men gjør deg også fortere frisk.

    Les mer: Gå til sengs hvis du får influensa

    Mat som styrker immunforsvaret

    Moder Jord har heldigvis også gitt oss en rekke matvarer som styrker immunforsvaret, slik at vi klarer å bekjempe sykdommer. Dette dreier seg blant annet om

  • Mat som er rik på C-vitamin - guava, appelsin, sitron, grapefrukt, kiwi, kål, brokkoli og paprika
  • Mat som er rik på betakaroten - gulrot, gresskar, søtpotet, brokkoli, spinat, gule plommer og persille
  • Mat som er rik på omega-3-fettsyrer - fet fisk (tunfisk, sardiner, laks) og omega-3-beriket mat
  • Mat som er rik på sink - fisk, sjømat (særlig østers), kjøtt, fjærfe, egg, ost, melk, peanøttsmør og ubearbeidede korn og frø
  • Mat som inneholder melkesyrebakterier - yoghurt, Biola, Cultura, kulturmelk

    Les også: Slipp unna influensaen

    Slik bekjemper de sykdom

  • C-vitamin og betakaroten er to av de kraftigste antioksidantene som finnes. Antioksidanter stimulerer immunforsvaret og hjelper kroppene våre med å bekjempe sykdom og smitte.
  • Omega-3-fettsyrer har en lignende funksjon, og melkesyrebakterier styrker immunforsvaret ved å stimulere kroppen til å produsere cytokiner, som er en substans som hjelper til med å bekjempe infeksjoner.
  • Sink er et essensielt sporstoff som også stimulerer kroppen til å bekjempe sykdom.

    Les også: Stress gjør deg mer utsatt

    Kosttilskudd som styrker immunforsvaret

  • Generelt sett trenger ikke personer som spiser sunt og variert å ta noen kosttilskudd. Men personer som faller inn under kategoriene som ble nevnt tidligere (de som har større risiko for å få influensa eller kan bli alvorlig rammet) bør vurdere å ta et multivitamin.
  • Forsikre deg om at tilskuddet inneholder C-vitamin, betakaroten og sporstoffer som sink og selen. Sistnevnte har også en beskyttende effekt når det gjelder immunforsvaret, og kan være vanskelig å få i seg gjennom mat.
  • Ta omega-3-kapsler (lakse- eller torskeleverolje) og prøv å få i deg en yoghurt hver dag. Spis en med lavt fettinnhold hvis du er redd for at det å spise et melkeprodukt vil øke fett- og kolesterolinntaket ditt for mye.
  • Man får også kjøpt levende melkesyrebakterier i kapselform i de fleste helsekostforretninger. Ta gjerne disse regelmessig for å styrke immunforsvaret.
  • Mødrene våre var ikke så dumme likevel når de presset i oss en spiseskje tran hver dag. Men i dag trenger vi ikke å holde oss for nesen og svelge tappert, da fiskeoljekapsler både er luktfrie og smaksløse.
  • Hvis du etter denne iherdige innsatsen likevel skulle pådra deg influensa, bør du få i deg ekstra C-vitamin og et sinktilskudd, holde sengen og hvile.

    Les også: Jag virus med solhatt