Spis bananer og unngå slag

Du trenger ikke mer enn noen få forandringer i livsstilen for å redusere risikoen for slag.

Slag er en av de vanligste dødsårsakene i Norge, og i følge Lommelegen.no rammes cirka 13.000 personer i Norge av slag hvert år. Omtrent ti prosent av slagene kan man ikke forhindre fordi de kommer som følge av ulykker, medfødte svakheter eller lignende. Men livsstil har størst innvirkning på slagrisikoen. Med riktig livsstil og diett kan redusere risikoen betraktelig.

Spis bananer
En studie publisert i magasinet Neurology viser at man kan redusere risikoen for slag dersom man spiser en banan hver dag. Bananer inneholder mye kalium. Eldre med lavt nivå av kalium har 50 prosent større risiko for slag enn andre. Man tror at kalium kan få blodkarene til å slappe av og hjelpe til med å fjerne natrium fra blodet. Natrium er en stor risikofaktor for slag.

Slutt å røyke
Trenger du enda en grunn til å stumpe røyken? Røykere dobler risikoen for slag. Sigarettene er med på å blokkere blodomløpet til hjernen. I følge forskning øker selv passiv røyking risikoen for slag. Dersom du slutter å røyke vil du gå tilbake til normalt utgangspunkt i løpet av fem år.

Drikk litt alkohol
En drink skader ikke. Tvert i mot. Et lite glass per dag kan redusere risikoen for slag med opptil 50 prosent. Mye drikke har derimot motsatt effekt. Drikker du syv eller flere glass per dag, har du tre ganger så stor risiko som de som ikke drikker.

Unngå salt
Hvis du er av dem som må ha salt på alt, bør du være på vakt. Salt er en stor risikofaktor for slag. I tillegg øker det blodtrykket, noe som også kan føre til slag. Du bør ikke spise mer enn seks milligram - tre teskjeer - per dag.

Unngå overvekt
Overvektige har ofte høyt kolesterol og høyt blodtrykk, noe som kan føre til slag. Med noen kilo for mye øker du også risikoen for diabetes, som igjen øker risikoen for slag.

Spis riktig
Havre, rik, hele korn, rug og bygg har mange fibre. Det hjelper blodomløpet i kroppen.

Vitamin A, C og E hjelper arteriene med å holde seg sunne. Den beste måten å få i deg vitaminene er å spise mat som inneholder dem. Oransj og gul frukt og grønnsaker som melon og gulrot gir kroppen vitamin A. Rød og lilla mat, som jordbær og blåbær har C-vitamin. For vitamin E bør du spise nøtter, frø og avokado.

Unngå stress
En stressende uke øker ikke risikoen, men mange stressende uker kan være skadelig. Slag kommer gjerne som følge av at hjernens arterier ødelegges, og stress over lengre tid kan føre til dette. For å slappe av anbefales golf, fisking eller yoga.

Er du i faresonen?
Svar ja eller nei på disse spørsmålene for å finne ut om du bør forebygge. Hvis du svarer ja på minst en av påstandene, kan du være i risikosonen. Jo flere ja-svar du har, jo høyere er risikoen.

- Et nært familiemedlem har hatt slag.

- Jeg har høyt blodtrykk.

- Jeg har diabetes.

- Jeg røyker.

- Jeg drikker mer alkohol enn anbefalt.

- Jeg er overvektig.

- Jeg spiser mye animalsk fett.

- Jeg har mye salt i maten.

Kilde: Mirror.co.uk

Mozon.no, 22.06.2005