Du kan risikere at kortet ditt blir sperret uten at du har bedt om det. Foto: Colourbox
Du kan risikere at kortet ditt blir sperret uten at du har bedt om det. Foto: ColourboxVis mer

Sperrer kortet uten varsel

Bankene løper om kapp med kortsvindlerne.

«Hvis vi ser unormal aktivitet på kortet, går vi til aksjon.Aud-Helen Rasumussen, DnB NOR»


Forrige uke skrev vi om Bjørn Espen Skaug som fikk tappet kontoen på ferie i New York. Bankene løper om kapp med kortsvindlerne, og utenlandske banker kan være kjappe med å sperre kortet ditt uten forvarsel. Ivar Simensen er en av dem som har opplevd dette.

- Jeg var kunde i Barclays bank fordi jeg bodde England på det tidspunktet. Da jeg tok en tur til Tyskland og skulle bruke kortet mitt for andre eller tredje gang, var det sperret. Jeg ringte banken og fikk opplyst at de hadde sperret kortet mitt på grunn av mistenkelig bruk av kortet.


Det banken reagerte på, var at kortet plutselig var benyttet i Tyskland. Derfor sperret de bankkortet for videre bruk. Ivar har blandede følelser rundt det som skjedde.

- Hvis du befinner deg i en kritisk situasjon og noen har sperret kortet ditt, er det selvfølgelig ekstremt irriterende. Samtidig er det jo betryggende at banken følger med. Jeg synes likevel de kunne ringt før de sperret kortet.

Sperrer på flekken

Camilla Ursin er kunde i banken HSBC. Også hun har opplevd å få sperret kortet i England.

- Fordi jeg ikke bor i England lenger, bruker jeg det engelske kortet bare når jeg er på besøk der. Så da jeg hadde vært i London en helg, og aktiviteten plutselig hadde gått fra null til mistenkelig mye, sperret banken kortet mitt.

Din stemme:

Har du blitt kortsvindlet? (Avsluttet)
Nei, det har heldigvis ikke skjedd meg(61%) 389
Ja, jeg har opplevd kortsvindel(28%) 176
Jeg tror ikke det(12%) 74
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Banken ringte deretter til Camilla og fortalte hvorfor de hadde sperret kortet. Hun ble bedt om å svare på noen sikkerhetsspørsmål før kortet igjen ble åpnet. Camilla opplevde episoden som positiv.

- Det var litt skremmende at kortet ble sperret, men da jeg fikk forklaringen, ble jeg positivt overrasket. Jeg vet det er store problemer med kortsvindel i England, og jeg har også vært utsatt for det tidligere. Jeg fikk låne penger av en venninne der og da, men det er klart det hadde vært verre hvis jeg var alene.

Les også: Her er de billigste kredittkortene

Aud-Helen Rasmussen, informasjonsdirektør i DnB NOR Vis mer


Kan også skje i Norge

- Ja, dette er også en praksis som vi har. Hvis vi ser unormal aktivitet på kortet, går vi til aksjon, sier Aud-Helen Rasmussen, informasjonsdirektør i DnB NOR.

DnB Nor overvåker kontinuerlig kortbruken til sine kunder. Ser de at kortet er brukt i Fredrikstad sent på kvelden, og i Paris tidlig neste morgen, kan banken ta affære.

- Det er ikke alltid vi greier å få tak i kunden med en gang, men vi prøver å få tak i kunden så fort som mulig for å kartlegge om det faktisk er snakk om svindel. Men ser vi at kortet blir brukt på to steder samtidig, blir kortet umiddelbart sperret.

Rasmussen sier økonomisk kriminalitet har stor prioritet hos banken, og at DnB Nor har en stor avdeling som jobber med dette.

- Vi ønsker at våre kunder skal føle seg trygge og tror det er i kundens interesse hvis vi sperrer kontoen når vi ser noe mistenkelig. Vi har mange kunder som melder tilbake at de opplever dette som svært positivt.

Anders Bigseth er informasjondirektør i Teller, som er leverandør av betalingssystemer til de fleste store bankene i Norge. Han forteller at varslingsrutinene varierer fra bank til bank.

- Det vanlige er at kunden oppdager svindelen selv. I de tilfellene hvor banken tar initiativ, varierer det om de tar kontakt med kunden, eller om de ikke gjør det, før kortet blir sperret.

Teller har kontinuerlig overvåking av kortene 24 timer i døgnet og varsler kortutsteder (banken) dersom de oppdager mistenkelig aktivitet. Så er det opp til banken å ta saken videre med kunden.

Vi gjør oppmerksom på at Camilla Ursin er tidligere ansatt i DinSide.