DYRT: For faren som tok kontakt med DinSide ble datterens svar på enkle oppgaver i avisen en dyr affære. Heldigvis fikk han refundert beløpet fra innholdsleverandøren.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Colorbox/Privat
DYRT: For faren som tok kontakt med DinSide ble datterens svar på enkle oppgaver i avisen en dyr affære. Heldigvis fikk han refundert beløpet fra innholdsleverandøren. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Colorbox/PrivatVis mer

Sperr abonnementet for SMS-tjenester

Kan spare foreldre og uoppmerksomme for tusenvis av kroner.

Ei elleve år gammel jente svarte nylig på noen nøtter i Dagbladet og VG sine lørdagsutgaver.

Lite visste barnet at nøttene var inngangsporter til kostbare SMS-tjenester, som hun tegnet abonnement på ved å svare på nøttene. Kort tid etter havnet det krav på 900 kroner på telefonregningen hennes.

"Hvordan kan dere lure barn og uskyldige lesere på denne måten?" spør faren i en epost til selskapet bak konkurransen.

Han vil ikke stå frem med navn, men vil gjerne advare andre mot samme fellen.

Mor mistet 10.000 kroner med iPhone - sønnen spilte dyrt gangster-spill

HAR ORDNET OPP: Forbrukerombud Gry Nergård har fått bransjen til å innføre aldersgrenser på innholdstjenester. Men da må foreldrene si fra at det er barn som bruker mobiltelefonen. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Si fra om alderen

Faren fikk refundert pengene til slutt. Men han kunne unngått hele problemet med et par enkle knep.

For det første kunne han ha opplyst om datterens alder til datterens mobiloperatør. Da skal slike konkurranser bli stanset, ettersom de har 18-årsgrense. Forbrukerombudet har nemlig fått gjennomslag for at ingen kan kreve penger fra mindreårige gjennom innholdstjenester til mobil.

- Nå må foreldrene gjøre sin del av jobben og registrere barnet som mindreårig bruker hos mobiloperatøren, sa forbrukerombud Gry Nergård da ordningen ble innført i fjor.

Flest foreldre

Men hva med alle de som går på limpinnen til tross for at de er langt over 18 år? DinSide har skrevet sak etter sak om SMS-tjenester som koster langt mer enn folk først antar, og slike sperrer kan derfor ikke bare hjelpe foreldre med barn, men også voksne mennesker som ikke vil la seg lure.

SMS-konkurranse lover premier - men det er noe de ikke forteller deg

Det mange ikke vet, er at mobilabonnementet ditt enkelt kan sperres for alle typer innholdstjenester; både SMS- og samtalebaserte. På denne måten blir det fysisk umulig å la seg lure av annonser på nett og i aviser. Foreldre kan gjøre dette i tillegg til å opplyse om barnets alder, om man vil være bombesikker på å ikke få uhyggelige overraskelser på fakturaene deres.

- Dette er noe alle foreldre bør vurdere å gjøre, sier innholdssjef Marius Halle i Netcom til DinSide.

BEKYMRET FOR BARNA: Informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor forteller at det er flest foreldre som bruker sperretjenestenepå barnas mobiler, men også voksne kan trenge dem. Foto: TELENOR Vis mer


Over 250.000 bruker sperretjenester hos Telenor, Djuice og Talkmore, mens Netcom forteller at omlag fem prosent av deres kunder gjør det samme.

- Vi ser at sperring på barns abonnement blir hyppigst brukt. De fleste voksne bruker telefonen uten å måtte sperre for noe, forteller informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til DinSide.

App begrenser hva barna får bruke - slik at du trygt kan låne bort telefonen

Slik gjør du det

De enkleste sperretjenestene er som regel gratis. DinSide har spurt de åtte største operatørene i Norge om hva slags ordninger de har, og her er tilbudene fra de som har svart:

Telenor/Djuice
Man kan velge mellom total sperring eller en beløpsgrense, for eksempel 250 kroner i måneden. I tillegg har man tjenesten "SikkertBarn", som skal gjøre mobilbruken til barna tryggere med blant annet sperring av mobilt internett og MMS. Dette bestilles med en telefon til Telenors kundeservice på 09000, eller Djuice på 02020.

Netcom
Tilbyr sperring for innholdstjenester og overtakserte SMS-meldinger. Dette bestilles ved å kontakte deres kundesenter, for eksempel på telefonnummer 05050.

VG Nett reklamerte for tvilsomme konkurranser - "Dette er reinspikka svindel!"

Talkmore
Kundene kan sperre for SMS- og teletorg-tjenester ved å kontakte kundeservice på telefonnummeret 815 68 680, eller ved å logge seg inn på "Mine sider" på deres nettsider.

DYRT: Slike annonser har du sikkert sett på nettet. DinSide har blant annet fortalt hvordan Kunnskapskonkurranse.no kan bli en svært dyr affære. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Kan skape trøbbel

- Talkmore har mange kunder som føler seg lurt av slike tjenester, sier daglig leder Pål Barth Nilsen i Talkmore til DinSide.

Men det er selvfølgelig ikke alle betaltjenester på mobil er skapt for å lure deg. Blant annet brukes SMS til å stemme på finaler i Idol og Eurovision, og noen banker tilbyr også tjenester på SMS. I så måte kan sperringer skape problemer for voksne mobilbrukere.

- Dessverre er det slik at du sperre for alle slike tjenester, også enkelte nyttetjenester som bank, selv om disse er gratis, avslutter Nilsen.

Du trenger ikke ha appen på telefonen - 1881 tar pengene dine uansett