Tor Kristian Orset (23) med barbermaskinen han byttet inn og hentet igjen. Foto: Tkorset.com
Tor Kristian Orset (23) med barbermaskinen han byttet inn og hentet igjen. Foto: Tkorset.comVis mer

Sparte 700 kroner

... på å bytte inn julegaven - i samme vare!

Tor Kristian Orset fikk en barbermaskin av sin mor og far til jul, nærmere bestemt en Philips RQ 1060. Den var kjøpt i Elkjøps butikk i Molde og kostet cirka 2.500 kroner. Man da Tor Kristian gikk inn i Elkjøps nettbutikk, fant han den samme barbermaskinen der til 1.795 kroner.

- Da dro jeg til Elkjøp i Molde, leverte barbermaskinen og fikk pengene tilbake. Så reiste jeg hjem og bestilte den samme barbermaskinen i nettbutikken, forteller Tor Kristian.

Kjøper du varer på Elkjop.no, kan du velge om du vil hente varen i butikk, eller å få den tilsendt i posten.

Sjekk om du har penger til gode!

Ingen vits i å betale for mye for en vare, tenkte vår leser. (Faksimile: Elkjop.no) Vis mer

- Jeg valgte å hente maskinen i butikken i Molde, for å slippe porto. Så nå sitter jeg igjen med en julegave, altså barbermaskinen, pluss en god slump lommepenger, cirka 700 kroner, forteller Tor Kristian til DinSide.


- Selvfølgelig helt greit

Han ble overrasket over at det var så store forskjeller på prisen på nettet og i butikken. Derfor bestemte han seg for å bytte varen.

- Jeg visste at jeg hadde 30 dagers full returrett på varen, og når jeg var så heldig å ha kvitteringen i tillegg, så ble det fristende å reise tilbake og bytte inn varen.

Foreldrene til Tor Kristian hadde ingenting imot sønnens kreative byttehandel. Det har heller ikke Åshild Indresøvde, informasjonssjef i Elkjøp Nordic.

- Jeg vil kalle han en bevisst kunde. Han får en gave og vet hvilke rettigheter og betingelser Elkjøp opererer med. Det han har gjort, er selvfølgelig helt greit. I Elkjøp liker vi bevisste kunder, sier Indresøvde.

Nordmenn gidder ikke spare penger - kunne tjent masse

Beløpet var avgjørende

- Hadde det vært 200 kroner det var snakk om, så hadde jeg nok ikke giddet å ta meg bryet, men når det er snakk om over 700 kroner, er det vel verdt bryderiet, mener Tor Kristian.

Han synes det er snedig at den varen du leverer inn i butikken, som du senere henter i den samme butikken, etter å ha bestilt den på nettet bare to timer tidligere, det kan faktisk være nøyaktig den samme varen som lå under juletreet. Du må bare ta deg bryet med å levere den inn og hente den igjen.

- Jeg forstår at varene må koste noe mer i butikk enn på nettet. Men når du reserverer produktet på nettet, og så kan dra til butikken for å hente det, så har du mulighet til å få samme sercvice der, og de bak skranken må jo gjøre den samme jobben, ved å hente barbermaskinen, sier Tor Kristian.

- Følte meg snytt! Denne varen var 50 prosent dyrere i butikk

Åshild Indresøvde, informasjonssjef Elkjøp Nordic Foto: Elkjøp Vis mer


Forstår frustrasjonen

Indresøvde forstår langt på vei enkelte kunders frustrasjon over prisforskjellene. Hun mener imidlertid at prisforskjellene i prosent sjelden er veldig store.

- Elkjøp er bygget opp sånn historisk at alle varehus er egne varehus, som konkurrerer i egne, lokale markeder. Internett er også betraktet som et eget varehus i dag. Internettbutikken vår konkurrerer med andre internettbutikker, og prisene blir derfor presset ned her. Vi ser absolutt at jo mer netthandel vokser og blir utbredt, jo større er sjansen for at dette blir et problem, og at det er vanskelig for kunden å forholde seg til. Vi jobber hardt med å få internett og de andre butikkene våre til å ha en mer lik profil.

Indresøvde bekrefter Tor Kristians antakelse om at det er mye rimeligere å drifte en internettbutikk enn et varehus, men hent i butikk-tjenesten kom for å imøtekomme kundene.

- Vi innførte den tjenesten som heter "collect at store" der man kan gå og hente varen i butikk, til nettprisen. Fra vår side er dette et forsøk på å imøtekomme bevisste kunder, og dette har vært en veldig stor suksess, selvsagt også fordi kunden slipper å betale frakt og andre gebyrer.