Spareprodukt med sur svie

Kredittilsynet vil granske det tvilsomme bankproduktet, som gir negativ avkastning.

Finans­departe­mentet ber Kredit­til­synet om å under­søke salget av såkalte strukturerte spareprodukter.

Få oversikt: Sjekk hvor mye du eier

Ulike undersøkelser viser nemlig at den årlige avkastningen har vært 0,8 prosent de siste 10 årene.

Det viser seg også at 3/4 av beholdningen av strukturerte spareprodukter er lånefinansierte, noe som har resultert i negativ avkastning på 6 prosent de siste 10 år.

>>> Slik får du en avkastning på 11,98 prosent

Sparing med negativ avkastning, det var vel ikke det du ville ha?
Foto: iStock Foto: istock Vis mer


Et strukturert spareprodukt investerer i ulike markeder og minsteinnskuddet er 10.000 kroner. Du garanteres å få innskutte beløp ut ved utløpt bindingstid. Gebyrene varierer fra 2,7 til 5 prosent. Mange lånefinansierer denne sparingen.

Finansministeren kritisk

- Jeg er bekymret for salget av disse spareproduktene, og særlig at en så stor del har vært solgt med lånefinansiering. Jeg er derfor glad for at forbrukermyndighetene har oppmerksomhet om dette, sier finansminister Kristin Halvorsen i en melding på departementets nettsider.

Forbrukerombudet stiller blant annet spørsmål om slike produkter i det hele tatt kan kalles sparing, når muligheten for avkastning er svært liten. Kravet om granskning kom etter at Forbrukerombudet i et brev der ombudet kritiserer salget av disse produktene.

- Vi må få svar på hvordan bankene og finansinstitusjonene kan ha utviklet, markedsført og solgt produkter som dette når de sannsynligvis har vært klar over at kundenes mulighet for å tjene penger er svært liten, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Han er meget fornøyd med at Kredittilsynet nå skal gå bankene nærmere etter i sømmene for å se om de lurer kundene.

>>> Derfor er de rike

Triste bankansatte

Forbrukerrådet sier at bankansatte har kontaktet dem fordi de har hatt dårlig samvittighet fordi de har blitt pålagt å selge proudkter de visste hadde liten mulighet for avkastning. Dernest har forbrukerne klaget og sagt at de har følt seg overrumplet og presset i salgssituasjonen.

- Hvordan kan norske banker og finansinstitusjoner ha utviklet, markedsført og solgt et slikt produkt, anbefalt lånefinansiering og tatt seg betalt i form av gebyrer, når de har visst at kunden i liten grad har hatt sjans til å få avkastning på pengene sine, spør Forbrukerombudet i sitt brev til finansministeren.

>>> Her er økonomenes innsidetips

AKTUELT