Inga Holst, journalist i DinSide
Inga Holst, journalist i DinSideVis mer

Spar penger, bli vakker

KOMMENTAR: Skjønnheten kommer innenfra. Det sparer deg for tusener av kroner.

Min prepubertale sønn viste frem tre like prepubertale kviser på den vesle neseryggen og rekvirerte talkum, som ifølge ham skulle fjerne kvisene. Med all min moderlige erfaring og kompetanse som kvinnelig forbruker, kunne jeg si:

- Gutten min, talkum kan ikke fjerne kviser. Det vil heller ikke kremer, hudvann eller salver gjøre. Hvis det hadde eksistert et remedium som fjerner dem, så hadde ingen vært besværet med dette.

Milliarder på kosmetikk

For selv brukte jeg store deler av tiden min i den perioden jeg var 13 til 19 år på å slåss mot kviser. Jeg fulgte alle råd i reklamen i ukebladene og kan nå konstatere at ingenting, absolutt ingenting, hadde effekten som ble lovt. Samtidig ser jeg at det gikk mye lommepenger med. Men denne erfaringen går ikke gjennom hos sønnen. Som jeg var, er han villig til å prøve alt, koste hva det koste vil. Og visst koster det. Ifølge Kosmetikkleverandørenes forening brukte nordmenn 7,410 milliarder kroner på hygiene- og kosmetikkprodukter i 2005. Det vil si at hver og en i Norge brukte 1.597 kroner på vasking, pussing og polering.

Da kampen mot kviser var over - det vil si når hormonstormen løynet - havnet jeg i målgruppen for de dyre kosmetikkfabrikantene, Estée Lauder, Clinique, Elizabeth Arden og så videre. De påstod at jeg kunne utsette rynker og underbygget påstanden med at forskning viste at nettopp deres produkter var effektive. At forskningen som hadde pågått bestod av 3 personer som følte at de merket forskjell, gikk nok lite like hjem hos meg, som min talkumpåstand ikke finner veien hjem til min sønn i dag. Og samtidig registrerer jeg at jeg ikke har verken mer eller mindre alderstegn enn andre på min alder, og at også Estée Lauder selv var rynkete da hun gikk hen for noen år siden. Og jeg kan med 20 års erfaring som konsument av talkum si at det, like lite som kremer har noen som helst effekt.

Kjøp aksjer fremfor krem

Vær skeptisk til hva kosmetikkselskapene lover. Foto: Per Ervland Vis mer


1.585 milliarder av kosmetikk- og hygieneartikkelsalget ble brukt på hudpleie. Og det er vel ikke et skudd i mørket å påstå at det er kvinner som bruker penger på denne typen produkter. Fordeler man dette på 2.320.000 kvinnelige innbyggere blir finner vi at hver kvinne, uansett alder, bruker 683 kroner på en pleie som ikke har dokumentert effekt. Tatt i betraktning av at kvinner ifølge Statistisk sentralbyrås selvangivelsesstatistikk for 2003 tjener betydelig mindre enn menn, kan man jo si at denne prioriteringen var uheldig. Gjennomsnittlig inntekt for menn var dette året 338.100 kroner og kvinnegjennomsnittslønna var på 207.000 kroner.

Samtidig opplyser flere kosmetikkprodusenter at de bruker mer penger på markedsføring enn på produktutvikling. Dermed kan kvinner trygt si nei til å svi av tusenlapper på produkter og med dette bidra til øke sin formue. For gjennomsnittskvinnen har en formue på 150.126 kroner mindre i bruttoformue enn gjennomsnittsmannen, dette ifølge en undersøkelse Lindorff har gjennomført på oppdrag for Aftenposten. Og med den kvinnelige innsikten kan vi si:

- Nei, nei og nei. Talkum virker ikke. Det eneste som hjelper er å vente. I mellomtia kjøper du aksjer for talkumpengene. Eller gir dem til Rosa sløyfe-aksjonen. Dette innsamlingstiltaket som skal bidra til brystkreftforskning, skranglet i Norge sammen bare en brøkdel av hva kvinner bruker på kosmetikk, ubetydelige 2,9 millioner kroner i 2006.

Kilder: SSB, Kosmetikkleverandørenes forening, NTB, Aftenposten og Lindorff.

AKTUELT

Spar penger, bli like pen

Foto: Karoline Brubæk Vis mer


KOSMETIKK: De dyre kremene koster gjerne mer enn 10.000 kroner literen, men har ingen dokumentert effekt. De smarte sparer tusener på å velge rett og rimelig.

Les mer

Slik blir du lurt av reklamen

Foto: Per Ervland Vis mer


REKLAME: Det er ikke bare Jon Sudbø som jukser med data. Reklamebransjen strør om seg med pent pyntede tall for å få deg til kjøpe dyre produkter.

Les mer

40 sparetips

Vis mer


SMARTE RÅD: Vil du ha bedre styr på privatøkonomien, får du nå 40 tips til nettopp det.

Les mer