Spar penger, bli like pen

De dyre kremenes effekt er ikke dokumentert. Derimot er troen på effekten dokumentert. En sparer tusener på å velge billige kremer.

Vær skeptisk til hva kosmetikkselskapene lover. Foto: Per Ervland Vis mer

Spar penger, bli like pen


    I det jeg nærmer meg Estée Lauder-disken hos Glasmagasinet i Oslo, klikklakker en salgsperson opp på siden.

    - Hva kan jeg hjelpe deg med?
    - Jeg skulle hatt en krem.
    - For hva da?
    - Tja, kanskje noe som hjelper for fine linjer?

    Dyrt

    Ekspeditrisen ser kjapt over ansiktet mitt.

    - Ok, da anbefaler jeg denne fra Estée Lauder. Den jobber nede i huden og med selve ansiktsformen, sier ekspeditrisen.

    Kremen koster 590 kroner for en krukke med 50 mililiter. Det vil si at en liter koster 11.800 kroner.

    På Esthetique hos Steen & Strøm i Oslo anbefales Biotherms Age Fitness Power 2.

    - Denne inneholder kjempemasse antioksydanter fra oliventreet og glatter ut linjer sier den unge ekspeditrisen og holder en grønn krukke frem. - Vil du prøve hvor deilig den er på huden?

    Prisen på denne krukken er 490 kroner, og literprisen kommer på 9.800 kroner.

    - Dette er en rimeligere serie, sier jenta. - Og det er en investering. Det er kjempeviktig å ta vare på huden fordi man har bare en hud.

    Udokumentert

    Hudlegen er ikke enig med ekspeditrisenes påstander om effekt.

    - At antioksydanter skal bidra til å holde huden ung, er en teoretisk mulighet. Vi tror at det skal hjelpe oss til å holde oss sunne og unge, men vi vet det ikke, sier Overlege Joar Austad ved Rikshospitalet til DinSide. - Vi vet ikke om antioksidantene i kremen går inn i hudens celler.
    Kosmetikk kan ikke utføre undere.

    - Vi vet at noen fruktsyrer som brukes i såkalte peelingpreparater, avhengig av konsentrasjonen, gjør at huden binder vann og irriterer, slik at rynkene ser mindre uttalte ut, sier Aurstad.

    Ulovlig markedsføring


    Kosmetikkbransjens markedsføring opererer på kanten av loven. Det er Mattilsynet som har hjemmel i loven til å gripe inn overfor kosmetikkselskapenes villedende markedsføring

    - Det er ikke tillatt å love effekter som ikke er dokumenterte, sier Hans Jørgen Talberg, seniorrådgiver i seksjon fremmedstoffer og kosmetikk ved Mattilsynet til DinSide.

    - Selv om det er ikke er tillatt å si at produktene har egenskaper de ikke har, er det sjelden myndighetene griper inn. Det har de ikke kapasitet til, sier overlege ved Rikshospitalet, Joar Aurstad.

    Hos Mattilsynet oppgir de at de har rundt 30 kosmetikklagesaker årlig og det har hendt at kosmetikkselskaper har måttet trekke tilbake udokumenterte påstander i markedsføringen.

    En fjerdedels hjelpepleierlønn

    La Prairie lager hudpleieprodukter i høy prisklasse. På selskapets nettsted kan man legge inn hvilken hud og hudproblemer man har, for så rekvirere et hudpleieprogram. Journalisten som er 36 år la inn følgende opplysninger om hudens tilstand: har tørr hud og linjer.

    La Prairie anbefaler seks produkter:

  1. Purifying cream cleanser
  2. Cellular refining lotion
  3. Cellular anti-wrinkle firming serum
  4. Cellular time release moistoure lotion SPF 15
  5. Cellular time release moisturizer intensive
  6. Cellular eye contour cream
  7. Produktpakken koster til sammen 680 dollar, tilsvarende 4.420 kroner i dagens kurs. Skal en hjelpepleier eller omsorgsarbeider med årslønn på 224.8000 kroner (startlønn for hjelpepleiere og omosrgsarbeidere i Bergen kommune) kjøpe denne pakken, må hun ut med nesten nesten en fjerdels netto månedslønn (beregnet nettolønn i henhold til DinSides skattekalkulator). Og får hun mindre linjer?

    Troen, ikke, effekten er dokumentert

    Hudlege Joar Aurstad mener at det er penger spart på å bruke krem fra dagligvarehandelen.

    - Effekten av de billige kremene er like god som de dyre, sier han. – Nivea er et utmerket produkt. Når det kommer en ny krem kommer den i en fin krukke og det brukes masse PR. Det er klart at den blir dyr.

    For at dokumentasjonen av et produkt skal være holdbar stilles det mange krav.

    - Det kan gjøres i blindtester hvor en halvpart av prøvegruppen får krem med virkestoffer, den andre får krem uten virkestoffer. Så må man måle effekten, sier Aurstad. – Slik dokumentasjon

    Imidlertid hevder Aurstad at troen på produktene er dokumentert:

    - Vi tror ikke at en billig krem til 20 kroner er like god som dyr, og selve troen på produktet har vi dokumentert..

    Kosmetikk

    Hvor mye bruker du
    på kosmetikk i året? (Avsluttet)
    Noen hundrelapper på sminke og krem(42%) 481
    Flere tusen, dyre
    produkter er
    bedre enn billige
    (32%) 365
    Et par hundrelapper til deo og tannkrem(26%) 298
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Mer markedsføring, mindre forskning

    I 2005 brukte nordmenn 1585 millioner kroner på ansikts- og kroppskremer, renseprodukter og ansiktsvann. Det er 765 millioner mer enn for ti år siden. Dette i følge Kosmetikkleverandørenes forening.

    Legger man til produkter som sjampo, sminke, deodoranter, parfyme, hårfjerningsprodukter og munnhygieneprodukter, blir tallene astronomiske: 4,38 milliarder i 1996 og 7,410 milliarder i 2005.

    For tre år siden skev DinSide at investeringsbanken Goldman Sachs hevder at kosmetikkselskapene bruker kun 2- 3 prosent av inntjent salg på forsking og utvikling og hele 25 prosent på markedsføring. Den gangen bekreftet både L'Oreal i Norge og La Prairies norske representant, Elico Lilleborg, disse tallene. L’Oreal i Norge oppga å bruke 3 prosent på forskning, mens La Prairie brukte sju.

    Til sammenligning bruker den farmasøytiske industrien 15 prosent på denne biten.

    Forbruker-rapporten tester

    Forbrukerrapporten har i to tester vist at billig krem er like god som dyr krem. I en test publisert i Forbruker-Rapporten i 2001 konkluderer de med at Essential Moisture Cream with Vitamin E fra Boots No 7 til 79,50 kroner var bedre enn Lancomes Vinefil fluid og Estèe Lauders DayWear Pretective Anti-Oxidant Crème til henholdvis 250 og 333 kroner. I en test av antirynkekremer fra 2004 kom Roc Protient lift jour til 260 kroner best ut, mens Clarins Ruide lift jour til 510 kroner kom på fjerdeplass blant 9 testede produkter.

    Spar penger, bli like pen

    Dermed konkluderer DinSide med at kvinner blir like pene og glatte av supermarkedkrem som av de dyre krukkene med lange navn. Reklamen koster og den betaler konsumentene for. Og mon de ikke blir gladere av å ha mer penger på konto også?

    Kilder: La Prairie, Kosmetikkleverandørenes forening, Mattilsynet, Forbruker-rapportens hudkremtester