G-Max innrømmer at XXL er den mest nærliggende konkurrenten og sier at konkurransen vil presse prisene nedover. Foto: XXL/G-Max
G-Max innrømmer at XXL er den mest nærliggende konkurrenten og sier at konkurransen vil presse prisene nedover. Foto: XXL/G-MaxVis mer

Spår krig etter G-max-åpning

Med dette tilspisses priskrigen i sportsbransjen, melder Forbrukerombudet.

– Det blir billigere sportsutstyr i fremtiden.

Kjededirektør i den nystartede sportskjeden G-Max Henning Eriksen er ikke i tvil om at den økte konkurransen vil komme forbrukerne til gode.

I 2011 regner G-Max med å åpne fire eller fem butikker, og den første er allerede åpnet på Forus i Stavanger. På sikt har kjeden som mål å åpne mellom 20 og 25 butikker rundt i de største byene i landet.

Alle butikkene vil være i størrelsen 3.500 til 5.000 kvadratmeter, og de første neste to vil åpne i Ålesund og i Kristiansand.

Vil ta kunder fra XXL

Eriksen innrømmer at den mest nærliggende konkurrenten er sports- og villmarkskjeden XXL fordi dette er den eneste norske kjeden som per i dag har butikker over like store flater.

– Vi skal gi dem en god kamp om kronene og markedsandelene, for vi har kommet for å bli. Dermed blir det én vinner, og det er forbrukeren, sier Eriksen.

>>>Her gikk XXL raskt tom for varen

Forbrukerombudet advarer

Samtidig varsler Forbrukerombudet at de vil følge nøye med på at markedsføringen ikke villeder forbrukerne. Forbrukerombud Gry Nergård er positiv til en aktiv og sunn priskonkurranse mellom kjedene, men hun advarer også mot juks:

Lokketilbud og villedende priser i sportsbransjen er noe av det Forbrukerombud Gry Nergård vil til livs. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


– Priskonkurransen må ikke føre til at det i annonsene gis inntrykk av at prisene er bedre enn de i realiteten er, påpeker Nergård.

Er prisen virkelig god?

Ombudet råder forbrukerne blant annet til å sammenligne priser mellom butikkene i stedet for å stole blindt på alt som blir markedsført som tilbud.

– I sportsbransjen som i andre bransjer anbefaler vi forbrukerne å sammenligne priser mellom butikkene. Dette blir enda mer aktuelt når prisbildet stadig endres. Ikke baser deg bare på det påståtte avslaget i annonsen, men sjekk om prisen virkelig er god i markedet, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Eriksen i G-Max synes det er positivt at Forbrukerombudet følger med:

– Det er veldig bra at det er fokus på å rydde opp i bransjen, at alle kjører lik prisprofil og markedsføring og har felles regler som alle følger, sier Eriksen.

Se også: Irriterende lokketilbud!