Rema er vinneren av høstens store pristest på DinSide. Foto: Per Ervland
Rema er vinneren av høstens store pristest på DinSide. Foto: Per ErvlandVis mer

Spar 7.500 kroner i året på dagligvarene

Hvis pris er viktigere enn utvalg når du tar ukeshandelen, bør du sjekke vinneren i denne pristesten.

Vi har denne gangen satt sammen en stor handlekurv med hele 60 varer. Disse er pristestet hos syv forskjellige dagligvareforretninger, og ulike type butikker er med i testen. Vi har vært hos lavprisbutikker, supermarkeder og et såkalt hypermarked. Det mest overraskende er at to av butikkene mange anser som lavpris, havner langt bak.

Pristesten ble utført i Follo i perioden 4.-6. september. DinSide har lagt en rekke forutsetninger til grunn for å lage en så rettferdig pristest som mulig.

Fornøyd vinner

Rema forteller kundene at det er "sluttsummen på kassalappen som teller". Og denne gangen har de helt rett i det.

Det er nemlig Rema som har den billigste handlekurven i vår pristest.

Erkerivalene Kiwi og Rimi ligger langt bak, og har handlekurver som er mer enn fem prosent dyrere. Rema er selvfølgelig glade for at de ikke må se seg slått av noen.

– Dette er gledelig, for da har Rema 1000 vunnet 12 av 13 matbørser i år, og det understreker vel at det er Rema 1000 som holder det de lover – om faktisk å levere de laveste prisene i butikk, forteller en svært fornøyd Lars Kristian Lindberg, prissjef i Rema 1000.

Under ser du oversikt over prisene DinSide har samlet inn. Laveste pris er markert med grønt, høyeste pris er markert med rødt. Se også hvorfor vi har med flere priser noen steder. Klikk på tabellen for å se den i stort format.

Vis mer


Det er ikke bare sluttsummen som teller. Rema er også billigst på flest varer. Foto: Kim Jansson Vis mer


Billigst og billigst

I tillegg til at Rema hadde den laveste totalprisen på handlekurven, hadde de også flest billige varer. 46 av 60 varer hadde den laveste enhets- eller kiloprisen hos Rema. Dette understreker at det er liten grad av tilfeldighet og lokkepriser som spiller inn på sluttresultatet til vinneren.

På denne dimensjonen har Rema tatt et skritt opp fra pristesten i fjor høst, da de var billigst på rundt halvparten av varene i vår handlekurv. I den samme pristesten måtte Rema se seg slått på målstreken av Kiwi.

Hypermarked hakk i hel

Coop Obs! markedsfører seg med at "lave priser og tilbud er billigere". Men selv om Coop Obs! hadde tilbudspriser på både brokkoli, fiskegrateng, karbonadedeig, potetgull og prim – nådde de ikke helt opp. Coop Obs! har en handlekurv som er 1,26 prosent dyrere enn Remas tilsvarende handlekurv.

Rema 1000 har den billigste handlekurven. På Meny viser vi hvordan middagskampanje og kilopris som følge av denne slår ut i testen. Foto: Tuva Moflag Vis mer

Coop Obs! har gjennomgående vært konkurransedyktige i DinSides pristester, og har tidligere vært rangert på både førsteplass og tredjeplass.

Vil se på prisen på Salma

Salma er et populært produkt som vi fant i utvalget til samtlige besøkte butikker. Og prisen på Salma ble til slutt avgjørende for sluttsummen og plasseringen til testens to supermarkeder. Icas kampanje "havets uker" fristet med en kilopris på 189 kroner for Salma. Hos Meny gir 3 for 2 kampanjen en kilopris cirka 10 kroner lavere enn Ica, men kjøper du bare en må du ut med hele 259 kroner for kiloen. Testens desidert høyeste kilopris for laksen. I figuren over viser vi hvordan dette skjøv Meny helt ned på sisteplass.

Vegard Kjuus i Meny er selvsagt skuffet over utfallet i DinSides pristest. Han er likevel glad for at resultatet ser bedre ut for kundene som benytter seg av Menys 3 for 2 middagskampanje.

– Mange av kundene våre kjøper flere fileter når vi har en slik kampanje på Salma. Da blir jo kiloprisen langt hyggeligere. Vi er den butikkjeden i Norge som selger mest Salma, og vi ønsker ikke å delta i noe priskrig på dette produktet. Men vi må nok se nærmere på prisen etter dette resultatet, forteller Kjuus.

Det er for øvrig Ica som har flest dyre varer i vår handlekurv. Hele 52 av testens 60 varer var dyrest hos Ica. Ica var også den dyreste butikken i pristesten vi gjorde i fjor høst.

– På ICA Supermarked har vi et stort fokus på gode ferskvarer, bredt utvalg, og høy kompetanse blant de ansatte. Det gjør at det blir flere kostnader ved å drive en supermarkedsbutikk enn en lavprisbutikk. Derfor kan det koste noe mer å handle hos oss enn i lavprisbutikkene. Likevel er det gledelig at vi kom ut som den rimeligste supermarked-butikken, forteller Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonsrådgiver i Ica Norge.