Hvis usunne vil gjøre forsøk på å bli tolv år eldre, trenger man ikke å gå til det ekstreme. Les tips i artikkelen. Foto: Colourbox.com
Hvis usunne vil gjøre forsøk på å bli tolv år eldre, trenger man ikke å gå til det ekstreme. Les tips i artikkelen. Foto: Colourbox.comVis mer

Spar 12 år av livet ditt

Ikke mye som skal til for å bedre helsen.

Vi hører at små ting som å bytte ut smør med margarin, ta trappen istedenfor heisen og velge mager melk framfor H-melk kan ha stor betydning for helsen. Men kan det virkelig stemme?

Ja, mener ernæringsfysiolog ved Universitetet i Oslo og SIRUS-forsker Elisabeth Kvaavik, som mener at beskjedne, men vedvarende forbedringer i kosthold og livsstil kan ha stor betydning for folkehelsen.

- Fysisk aktivitet, kosthold, røyking og alkoholbruk har vist seg å være av betydning for dødelighet, sier hun ifølge Sirus.no. Hun har vært med på en studie der målet var å se på hvordan disse risikofaktorene påvirker dødeligheten.

Hva er verst: Røyking, drikking, dårlig kosthold eller lite mosjon? Les mer nederst i artikkelen.

Les også: Sats på smugmosjon

Lett å gjøre endringer

I studien, som omfattet nesten 5000 britiske personer i alderen 18 og eller mer, fikk beregnet sin såkalte helseatferdsskår: Her ble hver faktor som kan ha betydning for helsen gitt ett poeng, som røyking, inntak av mindre enn tre porsjoner frukt og grønt daglig, å være mindre fysisk aktiv enn to timer i uken, og å drikke mer enn 14 eller 21 alkoholenheter i uken for henholdsvis kvinner og menn.

Her har du 81 grunner til å stumpe røyken

- Gruppen som hadde alle de fire uheldige atferdene i forhold til de med ingen hadde en totaldødelighetsrisiko tilsvarende det å være 12 år eldre enn de med den sunneste livsstilen, skriver Sirus.no.

Totalt hadde 314 personer alle de fire usunne vanene. 91 av disse døde under studieperioden, eller 29 prosent. Hos de 387 personene som ikke hadde noen av de usunne vanene, døde bare 32, eller cirka åtte prosent.

Stresser du deg tjukk?

Må ikke gå til det ekstreme

Usunne som vil forandre på livsstilen, trenger ikke å gå til det ekstreme. Det vil for eksempel være tilstrekkelig for dem som spiser for lite frukt og grønt, å spise en gulrot, et eple og et glass appelsinjuice om dagen. Og trening for eksempel to ganger i uken på cirka en time vil gi effekt om man ligger under dette nivået.

- Dette bør de fleste mennesker få til, sier Kvaavik til Associated Press, og minner om at det er aldri for sent å begynne.

Les også: Glem slankekurene

Aller best å stumpe røyken

Men hvilke faktorer bør vektlegges?

- Det avhenger av hva slags helseeffekt man er ute etter. Holder man kroppsvekten utenfor kan man si at den enkeltfaktoren som har størst påvirking på helsa er røyking. Dermed ville man fått den største helseeffekten av å stumpe røyken for godt. Videre gir det betydelig effekt på helsa å være i god form, noe som kan oppnås ved trening og et sunt kosthold med blant annet mye grønnsaker og frukt, sier Kvaavik til DinSide Helse.

Den enkleste veien til røykeslutt

Hun minner samtidig om at alkohol øker risikoen for flere typer kreft, og at det er viktig å begrense alkoholforbruket til det som anbefales, som er to alkoholenheter per dag for kvinner og tre for menn.

- Effekten blir størst om man gjør noen forbedringer på alle områder!

Studien er publisert i tidsskriftet Archives of Internal Medicine.