Forbrukerombudet ber Elprice dokumentere at de hadde lov til å sende ut reklame.  Foto: Elprice.no
Forbrukerombudet ber Elprice dokumentere at de hadde lov til å sende ut reklame. Foto: Elprice.noVis mer

Spam - eller et godt tilbud?

Forbrukerombudet har mottatt mange klager på elektronikkjeden Elprice.

Forbrukerombudet har den siste uken fått mange henvendelser fra forbrukere som har mottatt uønsket sms- og e-post-reklame fra butikkjeden Elprice. Det opplyser Forbrukerombudet i en pressemelding.

Nå har ombudet bedt Elprice dokumentere at klagerne har samtykket til utsendelsen eller at det foreligger et kundeforhold.

- Ukultur blant norske firmaer

Uønsket reklame fra profesjonelle aktører, også kalt spam, har vært et økende problem, men etter at den nye markedsføringsloven trådte i kraft 1. juni i fjor, kan norske spammere bli ilagt overtredelsesgebyr.

- Det virker som om det har etablert seg en ukultur blant en del norske firmaer der man bevisst tar sjansen på å sende ut e-postreklame uten å forsikre seg om at man har lov til dette, har daværende forbrukerombud Bjørn Erik Thon tidligere uttalt.

>>>Disse sendte spam til 100.000

- Ikke samtykke eller kundeforhold

I dette tilfellet forstår ikke forbrukerne hvorfor de har fått reklame fra Elprice. Ifølge Forbrukerombudet reagerer de på at de verken har samtykket til slik markedsføring, eller er i et kundeforhold med kjeden.

Ifølge markedsføringsloven kan selger kun sende reklame via sms eller e-post dersom mottaker har samtykket eller dersom det foreligger et kundeforhold.

- Noen næringsdrivende synes å tro at det foreligger et kundeforhold etter markedsføringsloven bare man kjøper et produkt fra selskapet. Det er ikke riktig. Vi vil jobbe videre for å få slutt på denne misforståelsen, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.

Må dokumentere

Elprice er gitt frist til 20. oktober med å oversende dokumentasjon på at de hadde lov til å sende ut reklamemeldinger til forbrukere. Dersom de ikke kan fremlegge slik dokumentasjon, har de handlet i strid med markedsføringsloven § 15.

Det finnes imidlertid smarte triks for å unngå spam: Dette tipset bør du lese