Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Søvnmangel kan være livsfarlig

Lite søvn over tid kan føre til hjertesykdom. Se hvor mye du bør sove.

Forskergrupper fra University of Warwick og University College London har nemlig sett på sammenhengen mellom søvnmønster og dødelighet over 20 år blant mer enn 10.300 statlig kontoransatte. De fant en doblet risiko blant de som kuttet ned på søvnen fra sju til fem timer per natt sammenlignet med de som holdt seg til sju timer per natt, ifølge BBC.

Søvnmangel kan også påvirke moralen din:

Forskningen, som ifølge BBC skal presenteres for foreningen British Sleep Society, er basert på data som ble samlet inn mellom 1985 og 1988 og data fra oppfølgingen i 1992 og 1993.

Forskerne kontrollerte for andre mulige faktorer som alder, kjønn, ekteskapsstatus, grad av sysselsetting, røyking og fysisk aktivitet. Når de hadde justert for disse faktorene kunne de skille ut hvilken effekten endringer i søvnmønsteret over fem år hadde på dødeligheten 11 til 17 år senere.

Ifølge BBC hadde de som kuttet ned på søvnen fra sju til fem timer per natt altså dobbelt så stor risiko for å dø av hjerte- og karproblemer som de som holdt seg til sju timer per natt, og 1,7 ganger økt risiko for død generelt for de som sov fem timer eller mindre per natt.

Er du lei av å telle sauer? Her får du sovetipsene:

Søvnforstyrrelser vanlig
- Sju timers søvn ser ut til å være optimalt, men i løpet av de seneste tiårene har det blitt mer og mer normalt å sove færre timer og i det hele tatt lide av søvnforstyrrelser. Vår undersøkelse viser at det har store helsemessige konsekvenser, sier professor Francesco.

Cappuccio fra Warwick Universitet, skriver 24timer.
Professor Bjørn Bjorvatn, søvnekspert ved Universitet i Bergen, er ikke overrasket over de britiske funnene.

- Fra våre egne studier vet vi at for lite søvn gir økt risiko for forhøyet kolesterol, vektøkning, høyt blodtrykk og diabetes. Det er også vist at risiko for død er lavest ved sju timers søvn, så de nye funnene passer inn i bildet som allerede eksisterer, sier han.

Bjorvatn sier han gjerne skulle sett at det også var korrigert for vekt, fedme, kolesterol og blodtrykk.

- Dessuten skulle jeg gjerne sett på risikoen for de som sover seks timer. Det gjelder mange flere enn som sover mindre enn fem timer per natt, for de er svært få, påpeker han.

Søvnmangel: Ikke sunt. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


Forskning viser også at det kan være en sammenheng mellom skiftarbeid og økt risiko for prostatakreft:

Også risikofylt å sove mer
Men de britiske forskerne fant noe mer, nemlig at de som økte søvnen til åtte timer eller mer per natt også hadde doblet risiko for å dø i løpet av perioden studien pågikk.

Professor Cappuccio peker også på at søvnmangel har blitt satt i sammenheng med økt risiko for overvekt, høyt blodtrykk og type 2 diabetes. Sammenhengen mellom for mye søvn og dårlig helse er mer diffus, men professoren understreker at det å holde senga lenge av gangen kan være et tegn på depresjon, eller i noen tilfeller kreftrelatert utmattelse.

John Kjekshus, professor i hjertesykdom ved Universitetet i Oslo understreker at det typiske ved depresjon er tidlig oppvåkning og forstyrret søvn, men han stiller seg bak muligheten for at økt søvnbehov også kan være et tegn på depresjon.

Kjekshus sier at det å sove mye kan være en slags markør på andre problemer.

- For eksempel har folk som våkner mye på grunn av snorking en tendens til å være trette på dagtid og trenger mer søvn. Det å ha et veldig stort søvnbehov kan være utrykk for en underliggende alvorlig sykdom, sier han.

Den danske søvneksperten Jan Ovesen minner om at alle har sin individuelle søvnrytme, men:

- Folk må bli bedre til å respektere viktigheten av søvn. Man blir simpelthen nødt til å sette av nok tid til å få en god natts søvn. Hver natt, sier Ovesen til Berlingske Tidende.

Trodde du eldre var de søvnigste? Det er feil: