Sjekk om søvnvanene dine holder mål. Foto: Colourbox
Sjekk om søvnvanene dine holder mål. Foto: ColourboxVis mer

Sover du nok?

Test deg selv her.

Søvnmangel gjør mye med oss. Vi blir surrete og sure, og det hjelper dårlig å prøve å ta igjen søvnen i helgen.

Hvor mye søvn vi trenger er individuelt, men ekspertene anbefaler voksne mennesker å sove sju til ni timer i døgnet.

Så mye søvn trenger du

Sjekk om du bør gjøre noe med søvnvanene dine:

Ta testen: SOVER DU NOK?

Her er noen tips som kan gjøre nattesøvnen bedre:

11 enkle råd for god søvn

1. Tren regelmessig, men avslutt minst tre timer før sengetid.
2. Få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen, innen to timer etter at du har stått opp.
3. Unngå å bli eksponert for sterkt lys hvis du må opp om natten.
4. Unngå kaffe, te og cola (koffein) etter klokka 17. Røyk forstyrrer også søvnen.
5. Unngå alkohol som sovemiddel. Den kan lette innsovning, men gir urolig søvn med mange oppvåkninger og dårlig søvnkvalitet.
6. Unngå regelmessig bruk av sovemedisin. Sovemidler kan forstyrre søvnen, og løser ikke søvnvanskene dine.
7. Ikke vær sulten eller stappmett før du skal legge deg.
8. Sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet. Bruk gjerne maske og ørepropper.
9. Ikke se på klokken hvis du våkner om natten.
10. Lær deg en avspenningsteknikk, bruk den også hvis du våkner om natten. Både yoga, meditasjon eller pusteøvelser fungerer.
11. Sett av en «problem-time» om ettermiddagen, hvor du tenker gjennom bekymringer og problemer. Unngå å ta problemene med i sengen.