Illustrasjonsfoto: Colourobx.com Foto: Foto: Colourobx.com
Illustrasjonsfoto: Colourobx.com Foto: Foto: Colourobx.comVis mer

Sover du deg syk?

For mye søvn kan være like ille som for lite når det gjelder helsa.

«De fleste av dem som sover lenge, sliter med en sykdom.»


Du har sannsynligvis fått med deg at for lite søvn kan utløse alt fra overvekt til depresjon og hjerte- og karsykdommer. Nå viser to nye studier at søvnmengden også virker inn på risikoen for diabetes.

Les også: Livsfarlig med for lite søvn

Men dersom du trodde at løsningen bare var å sove mer, tok du feil. Å sove for mye er nemlig like ille som å sove for lite.

Både personer som sov mindre enn fem timer og mer enn ni timer, hadde betydelig større risiko for å få diabetes enn personer som sov sju timer, konkluderer begge studiene.

Og faktorer som fysisk aktivitet, røyking, alkoholkonsum, alder eller fedme kunne ikke forklare denne sammenhengen, ifølge de britiske og amerikanske forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourobx.com Foto: Foto: Colourobx.com Vis mer


Fedme og høyt blodtrykk
Bjørn Bjorvatn, professor og søvnforsker ved Universitetet i Bergen, er ikke overrasket over funnene og sier en rekke studier viser sammenheng mellom helse og søvn.

- Blant annet fant vi i en studie, som ble publisert tidligere i år, at mye og lite søvn er assosiert med økt risiko for fedme, høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Diabetes passer inn i dette mønsteret, sier han til DinSide Helse.

Les også: Slik unngår du diabetes

Også forskerne fra Columbia University i New York viser til denne sammenhengen når det gjelder lite søvn og økt risiko for diabetes, skriver nettstedet Science Daily. De kan imidlertid ikke forklare hvorfor mye søvn bidrar til diabetes.

- Sju-åtte timer best
I den andre studien konkluderer forskere fra University Medical School i London med at sju-åtte timers søvn hver natt er optimalt for helsa, ifølge nettstedet News-Medical.net.

Bjorvatn er enig i at det er godt utgangspunkt, men mener vi ikke nødvendigvis får bedre helse av å endre søvnmønsteret.

- De fleste av dem som sover lenge, sliter med en sykdom. Da vil jeg ikke anbefale dem å begrense søvnmengden til for eksempel sju timer før de blir utredet og eventuelt får behandling. Og hvis noen sover seks timer og er uthvilt, er det heller ingen grunn til å råde dem til å sove sju timer, sier han.

Les også: Lider du av søvnapné?

Men dersom du bevisst utsetter å legge deg fordi du skal se noe på TV og våkner opp stuptrøtt neste dag, kan det være lurt å gå gjennom søvnrutinene. Det samme gjelder hvis du ligger og drar deg i senga i timevis før du står opp, mener Bjorvatn.

Begge de nye studiene er publisert i den nyeste utgaven av tidsskriftet SLEEP.

Les også: Slik får du en god natts søvn